Arbetsgivarens lagstadgade försäkringar
Skaffa de lagstadgade försäkringarna för dina anställda och se till att betala dem och göra de anmälningar som behövs till rätt ställen. Om du vill kan du komplettera de lagstadgade försäkringarna med frivilliga försäkringar.
Ditt företag ska ordna pensionsskydd åt sina 17–67-åriga anställda genom att skaffa arbetspensionsförsäkring åt dem.
Om ditt företag alltid har anställda, ska du ingå ett försäkringsavtal med valfritt arbetspensionsbolag. De anställda ska på arbetsplatsen ha tillgång till information om vilket bolag deras pensionsskydd är ordnat hos.
Om ditt företag är en tillfällig arbetsgivare, behöver du inte ett separat försäkringsavtal med ett arbetspensionsbolag.
Försäkringsavgiften utgör omkring en fjärdedel av de löner ditt företag betalar ut. Anmäl till inkomstregistret alla betalda löner inom fem dagar från lönebetalningen. Arbetspensionsbolagen får inkomstuppgifterna från inkomstregistret i realtid.
Ta ut de anställdas andel från deras löner och betala hela avgiften till arbetspensionsbolaget.
Försäkringen ger skydd om en av ditt företags anställda skadar sig vid ett olycksfall i arbetet eller på en arbetsresa eller insjuknar i en yrkessjukdom.
Ditt företag ska ta en arbetsolycksfalls- och yrkessjukdomsförsäkring för sina anställda om det betalar eller har avtalat om att betala lön över 1 300 euro för arbete som företaget låter utföra under ett kalenderår.
Du kan teckna försäkringen hos önskat skadeförsäkringsbolag. Försäkringsavgiften räknas ut enligt de betalda lönerna. Den varierar enligt det arbete som utförs. Dessutom har olika försäkringsbolag olika praxis, så det exakta priset för försäkringen framkommer när du tecknar försäkringen.
Om uppskattningen av lönerna förändras under året, ska du anmäla väsentliga ändringar som inverkar på försäkringsavgiften till försäkringsbolaget. Du kan också ansöka om ändring av ditt företags försäkringsavgift under året.
Notera att skadeförsäkringsbolagen inte får informationen från inkomstregistret förrän från och med den 1 januari 2020. Därför måste ditt företag lämna in de uppgifter försäkringsbolaget vill ha även under 2019, även om de skulle ha anmälts till inkomstregistret.
Kom också ihåg att dina anställda alltid har rätt till ersättning för olycksfall i arbetet eller en yrkessjukdom. Om ditt företag försummar sin försäkringsplikt, tvingas du betala en avgift till Olycksfallsförsäkringscentralen som motsvarar försäkringsavgiften och en försummelseavgift som är högst tre gånger så stor som den avgift som motsvarar försäkringsavgiften. Olycksfallsförsäkringscentralen tar också ut de ersättningar som betalas ut till dina anställda från ditt företag upp till det maximala belopp som anges i lagen.
Du ska teckna en grupplivförsäkring för dina anställda om det allmänna bindande kollektivavtalet för ditt företags bransch förutsätter det.
Teckna grupplivförsäkringen hos samma försäkringsbolag som du har tecknat arbetsolycksfalls- och yrkessjukdomsförsäkringen för dina anställda hos.
Grupplivförsäkringsavgiften grundar sig på de löner som ditt företag betalar ut. Avgiften varierar försäkringsbolag emellan. Grupplivförsäkringsavgiften är under 0,1 procent av lönerna.
Betala grupplivförsäkringsavgiften till försäkringsbolaget i samband med att arbetsolycksfalls- och yrkessjukdomsförsäkringen betalas.
Grupplivförsäkringen gäller dina anställda under arbetstid och på fritiden. Om en av dina anställda med grupplivförsäkring avlider, betalar Arbetstagarnas grupplivförsäkringspool ut en ersättning till den anställdas make/maka och barn.