Anteckningar om ett företags betalningsstörning
Ditt företag får en betalningsanmärkning om företaget inte betalar sina fordringar trots påminnelser och uppmaningar. Anmärkningen ger företaget dåligt rykte och försvårar dess verksamhet. En betalningsanmärkning syns i kreditupplysningsregistret i två till fyra år, en konkurs syns i fem år. Hur länge uppgifter om företagssanering och näringsförbud visas varierar från fall till fall.
Om ditt företag låter bli att betala en fordran får du först en betalningspåminnelse och sedan en tratta, dvs. en betalningsuppmaning. Om du inte betalar inom tio dagar från det att trattan skickades får företaget i regel en betalningsanmärkning i kreditupplysningsregistret. Det uppstår också en betalningsanmärkning om det har sökts domstolsbeslut för obetalda fordringar.
I praktiken uppstår en betalningsanmärkning tidigast två månader efter förfallodagen för en obetald fordran.
Företaget kan få en betalningsanmärkning även om du kommer överens om ett betalningsförfarande med borgenären. Alla borgenärer kräver dock inte en anmärkning, särskilt inte om det handlar om en liten skuld.
Om betalningsanmärkningen är företagets första, meddelas företaget om anmärkningen av den som ansvarar för kreditupplysningsregistret. Av meddelandet framgår bland annat skuldbeloppet, borgenärens namn och betalningsanmärkningens sista dag.
Om du vill kan du ta reda på vilka uppgifter det finns i kreditupplysningsregistret om ditt företag och dess ansvariga personer.
Syftet med en betalningsanmärkning är att varna andra om företagets betalningsstörningar. Anmärkningen informerar andra om att de tar en större risk än vanligt om de säljer något till ditt företag på faktura.I praktiken förhindrar en betalningsanmärkning ditt företag från att få nya krediter och att skuldsätta sig ytterligare.
Den begränsar företagets verksamhet på många sätt, eftersom vanliga praktiska ärenden blir besvärligare:
- kreditfunktionen på företagets betalkort kan upphöra
- det blir mer komplicerat att skaffa ett telefonabonnemang
- det blir över lag svårare att ingå alla slags avtal.
Det blir också problematiskt eller rentav omöjligt att teckna en försäkring. Ett försäkringsbolag behöver enligt lag inte bevilja en frivillig försäkring, om det på grund av en betalningsanmärkning inte litar på företagets betalningsförmåga.
Därtill får ditt företag dåligt rykte, vilket gör det svårare att få nya kunder och samarbetspartner. I värsta fall kan en betalningsanmärkning göra det omöjligt att fortsätta företagsverksamheten.
En betalningsanmärkning finns kvar i 2–4 år beroende på typen av anmärkning.
En tvåårig betalningsanmärkning uppstår i regel när borgenären anmäler betalningsstörningar direkt till kreditupplysningsregistret. De kan gälla till exempel företagets kreditkortsavgifter eller avbetalningsavtal.
En treårig betalningsanmärkning uppstår oftast på grund av betalningsstörningar som konstateras av en domstol eller en utsökningsmyndighet. De kan till exempel utgöras av obetald moms eller en trattaprotest på grund av en försummad betalning.
Om företaget får nya betalningsanmärkningar kan tidigare anmärkningar i kreditupplysningsregistret förlängas till fyra år. Men tiden kan även förkortas till två år om du snabbt betalar fordran som orsakat betalningsanmärkningen och företaget undviker nya betalningsanmärkningar
Uppgifter om en konkurs stryks i allmänhet ur kreditupplysningsregistret inom fem år från det att konkursförfarandet inleddes. Om konkursansökan har avslagits, avvisats utan prövning eller konkursen har lagts ned, tas uppgifterna bort inom en månad efter att de har avförts ur konkurs- och företagssaneringsregistret.
Uppgifter om företagssanering stryks ur kreditupplysningsregistret inom en månad från det att uppgifterna har avförts ur det myndighetsregister som uppgifterna härstammar från.
Uppgifter om näringsförbud stryks ur kreditupplysningsregistret inom tre år från det att uppgifterna har avförts ur det myndighetsregister som uppgifterna härstammar från.