Arrangemangen vid företagsförsäljning
När du planerar att sälja ditt företag
- se att det är i säljbart skick
- undersök om du bör sälja företaget genom förvärv av affärsverksamheten eller aktieförvärv
- sätt ett pris på företaget
- leta efter köpare i din närmaste krets, genom annonser och med hjälp av experter
- förbered dig noga inför försäljningsförhandlingarna.
Anlita experter under försäljningen.
Klargör företagets fördelar och förstärk dem. Skala bort allt som rör dig som person och gör företaget till ett neutralt försäljningsobjekt. Tänk på att det kan ta flera år att sätta företaget i säljbart skick.
Företaget är i säljbart skick när affärsverksamheten inte är beroende av dig. Dessutom ska verksamheten vara lönsam, produkterna bra och kundrelationerna fungerande.
Undersök om du bör sälja företaget genom förvärv av affärsverksamheten eller aktieförvärv. Vilka fördelar, nackdelar, kostnader och skatter förknippas med de olika alternativen? Om du är enskild näringsidkare är det bara möjligt med förvärv av affärsverksamheten.
Sammanställ företagets alla dokument från de tre senaste åren åt köparen. En bunt aktuella dokument med den grundläggande informationen är förtroendegivande och gör det lättare att fatta ett köpbeslut. Ingå ett sekretessavtal innan du överlåter informationen till köparen.
Vänd dig till utvecklingsbolaget i din region, företagsförmedlare, juridiska experter eller din revisionsbyrå för hjälp med säljprocessen.
Du kan endast sälja ditt företag genom aktieförvärv om det är ett aktiebolag, kommanditbolag eller öppet bolag. Om du säljer företaget genom aktieförvärv kan du välja att sälja bara en del av företaget eller hela företaget.
Vid aktieförvärv övertar köparen företagets aktier eller bolagsandelar samt de rättigheter och skyldigheter som dessa är förknippade med. Köparen övertar i regel företagets maskiner och anläggningar, lokaler, kunder, personal och namn. Företagets ekonomiska och juridiska ansvar och risker överförs också till köparen. Företaget fortsätter sin tidigare verksamhet under den nya ägarens ledning.
Vid aktieförvärv är köpeobjektet de aktier eller andelar i företaget som du äger personligen. Det är alltså inte företaget som säljer aktier eller andelar, och försäljningen av dina aktier eller andelar påverkar inte företagets resultat, beskattning eller övriga affärsverksamhet.
Du som säljare betalar enbart den personliga skatten på försäljningsvinsten. Vid generationsväxling kan du få skattelättnader på försäljningen. Aktieförvärv är ofta skattemässigt mer fördelaktigt för säljaren än förvärv av affärsverksamheten. Det är också momsbefriat.
Om du säljer ditt företag genom förvärv av affärsverksamheten övertar köparen affärsverksamheten och dess egendom, men inte aktierna eller andelarna. Förvärv av affärsverksamheten kan enligt överenskommelse omfatta till exempel företagets maskiner och anläggningar, lager, kunder, lokaler, personal och namn.
Köparen grundar oftast ett nytt företag för affärsverksamheten. Det gamla företagets ekonomiska och juridiska ansvar och risker överförs inte till köparen.
Vid förvärv av affärsverksamheten är det ditt företag som är säljaren. Företaget ska därför betala skatten på försäljningsvinsten.
Om du själv tar ut företagets försäljningsvinst, ska du i regel betala personlig kapitalinkomstskatt på den. Vid förvärv av affärsverksamheten kan man alltså behöva betala för vinsten två gånger. Det varierar huruvida ett förvärv av affärsverksamheten är momsbelagt.
När du har sålt din affärsverksamhet kan du till exempel avsluta ditt gamla företag och använda dess tillgångar för eget bruk. Tänk på att avslutandet av företaget också kan medföra skattepåföljder både för dig och ditt företag.
Prissättningen av ett företag varierar alltid från fall till fall. Den påverkas bland annat av företagets historia, framtidsutsikter, egendomsvärde och skulder samt hur viktiga dina insatser som företagare är för resultatet. Anlita extern hjälp för att prissätta ditt företag, till exempel en företagsförmedlare eller juridisk expert.
Utgå från företagets beräknade värde för att bestämma priset. Värdet på små företag bestäms oftast på basis av avkastningsvärdet, substansvärdet och driftsbidraget.
Även goodwill, dvs. affärsvärdet, påverkar priset. Goodwill omfattar immateriella faktorer som är svåra att värdesätta. Det består bland annat av företagets varumärke, arbetstagarnas kunskaper, patent, kundrelationer och gott rykte. Det finns inga formler för att beräkna goodwill och därför är goodwill-värdet svårt att uppskatta.
Priset på företaget är alltid en kompromiss. Priset är i regel det rätta när du får en tillräcklig ersättning för ditt företag, investeringen är lönsam för köparen och köparen kan betala sin skuld tack vare företagsverksamheten inom 2–5 år.
Var beredd på att det kan kräva mycket arbete och ta lång tid att hitta en köpare till ditt företag.
Börja med att leta efter en köpare bland företagets arbetstagare, kunder, konkurrenter och andra intressenter och bland dina släktingar. Fundera på vem som skulle kunna vara intresserad av ditt företag och varför. En av dina konkurrenter kan till exempel vilja köpa företaget för att få en marknadsledande position. Någon av dina arbetstagare kan i sin tur vara intresserad av att köpa företaget för att själv slå sig in på företagarbanan.
Gör en annons om försäljningen av företaget och publicera den till exempel i branschtidningar och olika kanaler i branschnätverket. Räkna med att du får presentera företaget för ett tjugotal potentiella köpare och att bara ett fåtal av presentationerna leder till förhandlingar. Sammanställ ett heltäckande presentationspaket om företaget till köparkandidaterna.
Anlita till exempel företagsförmedlare, utvecklingsbolaget i din region och närings-, trafik- och miljöcentralerna för att hitta en köpare. Den rätta köparen till just ditt företag kan finnas i deras register och nätverk.
Planera noga i förväg hur du ska agera under försäljningsförhandlingarna. Dela in förhandlingarna i mindre delar, där ni förhandlar om en sak åt gången.
Förbered dig omsorgsfullt inför vare förhandling. Var beredd på att besvara köparens olika synpunkter och förslag. Gör minnesanteckningar om allt som du och köparen diskuterar. Spara alla meddelanden om förvärvet.
Ingå ett sekretessavtal i ett så tidigt skede som möjligt. När förhandlingarna har kommit igång ordentligt bör man upprätta en avsiktsförklaring. I den kan ni avtala om att ingen av parterna får förhandla med andra under en bestämd tidsperiod.
Om förhandlingarna framskrider väl kan ni ingå ett preliminärt avtal. Ni bör upprätta ett preliminärt avtal om ni har kommit överens om förvärvet, men ännu inte om alla detaljer. Ingå det slutliga köpeavtalet först när allt är klart för båda parter.
Låt en expert, till exempel en jurist, skriva alla avtal.