Betalningssätt och -villkor
Välj lämpliga betalningssätt för ditt företag enligt dess typ och produkter samt enligt kundernas vanor. I valet ska du beakta kostnaderna för de olika betalningssätten samt redovisningstidpunkten för betalningarna. Meddela de betalningssätt som företaget godkänner tydligt både i den fysiska affären och i webbutiken. Med betalningsvillkoret fastställer du när betalningen ska ske, dvs. förfallodagen.
I Finland finns det många betalningssätt och du kan välja de som passar ditt företag bäst. Observera att de betalningssätt du erbjuder inte får vara orimliga för dina kunder.
Om du har en fysisk affär kan du erbjuda till exempel kontanter, bank- och kreditkort, kontaktlös betalning samt mobilbetalning, som t.ex. MobilePay, som betalningssätt. Om ditt företag säljer värdefulla varor, såsom bilar eller möbler, kan du även erbjuda möjligheten till delbetalningar.
Om du har en webbutik är till exempel kreditkort, mobilbetalning samt betalning via nätbanken eller en betalningsförmedlingstjänst såsom PayPal lämpliga betalningssätt. Du kan även skicka en elektronisk eller pappersfaktura till dina kunder. Du kan även erbjuda nätfakturor, delbetalning, direktbetalning och postförskott.
Andra betalningssätt är till exempel betalning via SMS, prepaid-betalningskort och presentkort.
Välj betalningssätten enligt företagets produkter. En bilaffär använder i allmänhet andra betalningssätt än en kiosk. Valet påverkas även av om företaget betjänar kunder i en fysisk butik eller på webben. Ta även reda på hurdana betalningssätt dina kunder föredrar och är vana vid att använda.
Ju fler betalningssätt du erbjuder desto fler kunder kan lätt uträtta ärenden med ditt företag. Men å andra sidan orsakar fler betalningssätt kostnader för företaget, så tänk i förhand på vilka betalningssätt dina kunder mest sannolikt använder.
Ta reda på inlednings-, månads- och transaktionsavgifterna och de eventuella provisionerna för de olika betalningssätten. Även försäljningsmängderna kan påverka avgifternas belopp.
När du väljer betalningssätt ska du även tänka på hur snabbt du vill få pengarna för de sålda produkterna. De olika betalningssätten har nämligen olika redovisningstider.
Bekanta dig noggrant med begränsningarna och villkoren i de olika betalningssättens avtal. Observera att alla betalningssätt inte finns tillgängliga i alla webbutiksplattformer.
Om din kund är ett företag har den rätt att kräva en nätfaktura som kan läsas maskinellt.
Se till at betalningen alltid kan ske tryggt och att din kund har fått tydlig information som behövs för betalningen.
Du måste inte ta emot kontanter. Om det inte går att betala med kontanter eller bankkort i din fysiska affär ska du meddela detta redan i marknadsföringen eller åtminstone vid dörren. Du ska även meddela alla de kort och andra betalningssätt som din butik accepterar vid dörren och i närheten av kassan.
Du ska även tydligt informera om betalningssätten med beskrivningar och tilläggsavgifter även i din webbutik. Erbjud åtminstone ett allmänt betalningssätt som inte medför några extra kostnader.
Om ditt företag överlåter sin egendom åt kunden, såsom inom biluthyrnings- eller inkvarteringsbranschen kan du på grund av riskerna i affären kräva att kunden betalar med kreditkort. Om kreditkortet är det enda betalningssättet ditt företag godkänner ska du ange detta redan i marknadsföringen.
Oberoende av betalningssättet ska du alltid erbjuda din kund ett kvitto på inköpet.
Betalningsvillkoren fastställer när betalningen ska ske, dvs. förfallodagen. I konsumenthandeln är det rekommenderade betalningsvillkoret 14 dagar. I affärer mellan företag är betalningsvillkoret oftast 7–30 dagar. I betalningsvillkoren ska du även komma överens om andra saker som gäller betalningen, såsom rabatter vid betalningstidpunkten.
Vid förhandsbetalning får ditt företag betalningen redan innan kunden fått den inköpta produkten. Observera att du inte får kräva en förhandsbetalning av din konsumentkund utan särskild motiverad anledning. Vid kontantbetalning betalar kunden produkten vid överlåtelsetidpunkten antingen kontant eller med bankkort. Vid kredithandel betalar kunden hela köpesumman eller en del av den först senare, efter att kunden tagit emot produkten.
Ditt företag kan även erbjuda en förlängd betalningstid. Detta kan ge nya kunder, men å andra sidan kan en förlängd betalningstid försvaga företagets betalningsberedskap och lönsamhet. Se alltså till att försäljningen ökar så mycket att den täcker kostnaderna för en längre betalningstid.