Vanliga frågor om Meddelanden
På den här sidan hittar du svar på vanliga frågor om Suomi.fi-meddelanden.
Om du inte hittar svar på din fråga kan du kontakta Medborgarrådgivningen.
Ja, det kan du. När du har loggat in i Suomi.fi-meddelanden i Suomi.fi-webbtjänsten visas din nuvarande e-postadress på sidan Inställningar i Meddelanden och där kan du byta den.
I Suomi.fi-mobilappen kan du byta e-postadress i inställningarna under ”Notifikationer om meddelanden”.
Observera att byte av e-post kräver att e-posten bekräftas på nytt.
Så här byter du din e-postadress i Suomi.fi-meddelanden (video).Öppnas i ett nytt fönster.
I Suomi.fi-meddelanden kan du inte göra val för enskilda organisationer. Samtycket gäller alla organisationer som har anslutit sig till Meddelanden-tjänsten.
Eventuella orsaker till varför du inte fått någon notifikation till din e-post om ett nytt meddelande:
- Du har kanske inte kontrollerat innehållet i dina e-postmappar tillräckligt noggrant.
- Du kan av misstag ha raderat en notifikation som anlänt per e-post.
- Notifikationen har kanske hamnat i din skräpkorg, som har tömts automatiskt. Beroende på vem som tillhandahåller e-posttjänsten raderas meddelanden efter en viss tidpunkt. Suomi.fi-meddelanden har utvecklats så att meddelandena inte borde hamna i skräpposten, men det går inte att garantera detta i alla fall.
- Tillhandahållaren av e-posttjänsten har avvisat notifikationen på grund av en störning eller någon annan egenskap hos notifikationen.
- Du har angett fel e-postadress i Suomi.fi-meddelanden. I inställningarna för meddelandena kan du kontrollera att din e-postadress är aktuell.
- Du har angett en e-postadress som innehåller åäö.
Om ditt e-postprogram tillåter det kan du markera att adressen noreply@suomi.fi som skickar notifikationerna är en säker avsändare. På så sätt kan du förhindra att notifikationer hamnar i skräppostmappen.
Just nu är det inte möjligt att få anmälningar om Suomi.fi-meddelanden via sms.
Nej, du kan inte undvika att ta emot e-postnotifikationer. E-postadressen är obligatorisk information i Suomi.fi-meddelanden.
Om du har tagit i bruk Suomi.fi-mobilapplikationen och har tillåtit push-notiser, får du utöver e-postmeddelandena även en push-notis om varje meddelande som har kommit till din elektroniska brevlåda. Om du vill kan du dock förhindra att push-notiser skickas i appens inställningar under punkten "Push-notiser".
Kontrollera att notifikationen gäller ett nytt meddelande som du tagit emot. Suomi.fi-meddelanden skickar också notifikationer om tidigare mottagna meddelanden som du inte har läst.
Kommunikationen mellan en organisation och en medborgare kan vara dubbelriktad eller enkelriktad. Om en organisation har valt enkelriktad kommunikation kan du inte svara på meddelanden från den organisationen. Om du har frågor om ditt meddelande kan du kontakta avsändarorganisationen direkt.
Alla organisationer skickar ännu inte elektroniska meddelanden via Suomi.fi-meddelanden. Dessutom skickar vissa organisationer som använder Suomi.fi-meddelanden ännu en del meddelanden elektroniskt och andra som papperspost.
Vid störningar som gör att elektroniska meddelanden inte fungerar skickas meddelanden per post. På detta sätt säkerställs att användaren får meddelandet även om det uppstår något fel i systemet.
Eventuella orsaker till varför du inte fått något popup-meddelande på din telefon om ett nytt meddelande:
- Det är förbjudet för Suomi.fi-mobilapplikationen att skicka push-anmälningar på din enhet. Du kan förhindra eller tillåta att push-meddelanden skickas via inställningarna på din enhet.
- Din identifiering i Suomi.fi-mobilapplikationen är föråldrad. För att fortsätta ta emot push-anmälningar ska du identifiera dig på nytt i appen.
- Suomi.fi-mobilapplikationen har gått över till ett djupt viloläge. Applikationen vaknar när du öppnar den igen. Du kan förhindra att du övergår till en djup viloläge i inställningarna på din enhet.
- Sändningen av popup-meddelanden är förhindrad på grund av en intern störning i Suomi.fi-meddelanden.
Om du inte kan öppna bilagan till meddelandet kan du sakna det program som behövs för att hantera bilagan. Mobila enheter kan till exempel behöva en separat applikation för att öppna PDF-filer. Du kan ladda ner appen som behövs för att öppna bilagorna från Google PlayÖppnas i ett nytt fönster.- eller App StoreÖppnas i ett nytt fönster.-applikationsbutiken. Alternativt kan du logga in i Suomi.fi-meddelanden via Suomi.fi-webbtjänsten (suomi.fi/meddelanden) och pröva om du kan öppna bilagan där via.
Om du använder Suomi.fi-meddelanden på datorn, observera att vissa webbläsare inte stöder alla filformat som förmedlas av Suomi.fi-meddelanden. Du kan öppna en bilaga genom att använda en annan webbläsare eller ett program avsett för hantering av filtypen.
Om du inte kan öppna bilagan med något program ska du kontakta Medborgarrådgivningen. Var beredd på att ge följande uppgifter:
- meddelandets avsändare
- meddelandets sändningstid
- bilagans namn
- det användargränssnitt du använder (Suomi.fi-webbtjänsten eller Suomi.fi-mobilappen)
- den webbläsare du använder om du använder Suomi.fi-webbtjänsten
- typ av enhet du använder (Android, iOS, dator)
- ett eventuellt felmeddelande du fått.
Medborgarrådgivningen, tfn 0295 000