Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
Med hjälp av identifieringstjänsten för utländska medborgare, dvs. Finnish Authenticator, kan utlänningar använda de elektroniska tjänster inom den offentliga förvaltningen i Finland som tillåter idenfikation med Finnish Authenticator appen.
Identifiering med appen är avsedd för utlänningar som inte har en finländsk personbeteckning eller ett finländskt identifieringsverktyg.
I identifieringstjänsten Finnish Authenticator registrerar utlänningen en utlänningens identifieringskod (UID) åt sig och bekräftar sin identitet med hjälp av appen Finnish Authenticator. I samband med den inledande identifieringen tar användaren ett foto av sig själv och sitt pass eller nationella identitetsbevis. Identifieringstjänsten bekräftar identiteten om fotot av användaren och personhandlingens uppgifter motsvarar varandra.
Efter registreringen och ibruktagandet av appen kan utlänningen logga in i e-tjänsten med utlänningens identifieringskod, lösenord och appens PIN-kod.
Finnish Authenticator Identification Service (på engelska)Öppnas i ett nytt fönster.
Innan du registrerar utlänningens identifieringskod (UID), kontrollera om e-tjänsten du vill använda fungerar med Finnish Authenticator appen.
Du kan registrera en identifieringskod genom att följa dessa steg:
- Gå till Finnish Authenticator Identification Service webbplatsenÖppnas i ett nytt fönster. (på engelska).
- Klicka på registreringslänken.
- Ange din e-postadress. Om e-postadressen är i korrekt format och inte används av någon annan användare, skickar tjänsten en verifieringslänk till e-postadressen.
- Verifiera din e-postadress genom att klicka på länken som skickas till din e-postadress. Notera att länken endast är giltig i 24 timmar och kan använda en gång. Om du inte kan fortsätta inom 24 timmar, måste du börja om från början med registreringen.
- Efter att du har verifierat din e-postadress, kommer du bli omdirigerad till tjänsten och uppmanad att läsa användarvillkoren. När du har läst villkoren och markerat dem som lästa, kan du fortsätta registreringsprocessen. Om du väljer att inte fortsätta med registreringsprocessen, kommer inget konto att skapas och e-postadressen kommer tas bort från systemet.
- Ange ett lösenord och bekräfta det. Lösenordet måste uppfylla vissa krav på komplexitet.
- Efter att du har registrerat ett giltigt lösenord, får du ett konto och en utlänningens identifieringskod (UID).
Därefter kan du logga in på Finnish Authenticator Identification Service. För att kunna använda den offentliga förvaltningens elektroniska tjänster i Finland måste du ännu ändra statusen på ditt konto genom att bekräfta din identitet med appen Finnish Authenticator.
Notera att ditt konto kommer att blockeras om du inte använder din identifieringskod under 4 år. Om du inte begär aktivering av koden senast den 1 januari därpå följande kalenderår kommer ditt konto att tas bort.
Efter den inledande registreringen av din utlänningens identifieringskod (UID) hos Finnish Authenticator Identification Service kan du fortsätta att bekräfta din identitet direkt genom att logga in med ditt UID eller e-postadress och lösenord.
Du kan bekräfta din identitet genom följande steg.
Installera och registrera Finnish Authenticator appen
- Klicka på Start på sidan Account Activation.
- Installera Finnish Authenticator-appen på din mobilenhet med kamera. Välj antingen Google Play Store (Android) eller App Store (iOS) beroende på din mobilenhet.
- Klicka på Next när installationen är slutförd.
- Välj ett namn för din app. Du kan installera appen på olika enheter och välja indiduella namn på appar för varje enhet (till exempel MinHemApp eller JobbTelefon). På så vis kan du hålla isär enheterna och bestämma vilken du vill använda.
- Klicka på Next efter att du har valt namnet.
- Öppna Finnish Authenticator appen och klicka på Register.
- Om du använder appen och Finnish Authenticator Identification Service med olika enheter, läs QR-koden med din app. Läsningen kommer göras automatiskt om appen och webbplatsen öppnas i samma enhet.
- Efter läsning av QR-koden ska du välja en PIN-kod för appen (4-8 siffror). Du ska använda denna PIN-kod när du loggar in på e-tjänster.
- Avsluta registrering i appen genom att ange PIN-koden.
Ta ett foto av din ID-handling
- Klicka på Next i Finnish Authenticator Identification Service.
- Gå in i appen.
- Ta ett fotografi av ditt gällande pass med appen. Ta en bild endast av den sidan i passet där dina personuppgifter finns. Om du är EU-medborgare eller medborgare i San Marino, Island, Liechtenstein, Norge, Storbritannien eller Schweiz kan du alternativt ta en bild av ett bildförsett officiellt identitetskort. Observera att körkortet eller främlingspasset inte duger för att styrka identiteten.
- Efter att appen har läst din ID-handling korrekt kommer du automatiskt till nästa steg.
Notera att processen kan misslyckas på grund av låg kvalitet på fotot. Du kan testa att ta ett nytt foto. Undvik speglingar och skuggor på dokumentets yta. Dölj inte någon del av dokumentet med ditt finger.
Ta ett foto av dig själv
För att bevisa att du är en riktig person och verifiera att du är samma person som på dokumentets foto, måste du ta ett foto av dig själv med appen.
- Hitta en plats med vit bakgrund.
- Placera kameran framför ditt ansikte, som när du tar en selfie.
- Titta in i kameran och följ instruktionerna i appen såsom att blinka och vrida på huvudet.
Appen kontrollerar identitetsbekräftelseprocessen och så snart den är slutförd kommer du till välkomstskärmen i Finnish Authenticator Identification Service.
Om identiteten är korrekt bekräftad höjs kontots nivå. Detta gör att du kan använda appen för att logga in på offentliga förvaltningens elektroniska tjänster i Finland.
Om du inte kan bekräfta din identitet omedelbart efter den inledande registreringen, kan du göra det senare i följande steg:
- Logga in på Finnish Authenticator Identification Service med din identifieringskod eller e-post och lösenord.
- Klicka på Start på välkomstsidan.
- Identitetsbekräftelseprocessen med appen startar igen.
Om du vill starta identitetsbekräftelset senare medan du redan är inloggad på tjänsten, klicka på Finnish Authenticator -logotypen för att gå till välkomstsidan.
Om något går fel under identitetsbekräftelset, försök först att upprepa hela processen. Ibland kan läsningen misslyckas om fotot är suddigt eller har skuggor eller reflexer. Om så är fallet, försök igen eller anpassa ljuset.
Om identitetsbekräftelseprocessen misslyckas 4 gånger i appen, kommer du att få möjlighet att skicka en begäran till kundtjänsten om att få hjälp. I så fall ska du ge en kort beskrivning av problemet och ta ett foto av dig själv. Så snart kundtjänsten har granskat din supportbegäran och information om den misslyckade läsningen kommer du få råd hur du kan fortsätta.
För att använda offentliga förvaltningens elektroniska tjänster i Finland måste du identifiera dig med Finnish Authenticator appen. Gör så här:
- Ange ditt UID eller din e-postadress och lösenord.
- Välj en av de registrerade apparna för autentisering.
- Gå in i appen och ange din PIN-kod.
- Skärmen som ber om att köra appen försvinner automatiskt när autentiseringen är klar.
Om villkoren har ändrats sedan din registrering ska du läsa användarvillkoren.
Om du har glömt ditt lösenord kan du ändra det på Finnish Authenticator Identification Service webbplats genom att klicka på Forgotten password på inloggningssidan.
Om autentiseringen misslyckas kommer du att få instruktioner om hur du går vidare.
Du kan hantera dina appar på Credentials-sidan på Finnish Authenticator Identification Service genom att välja Mobile Apps.
För att lägga till en ny app:
- Om du använde appen för att logga in på Finnish Authenticator Identification Service, klicka på Add an App -knappen. Följ instruktionen för tjänsten.
- Om du endast använde identifieringskod eller e-post och lösenord, klicka på länken Click here to log in using a Mobile App or USB Token. Följ instruktionerna i tjänsten.
För att radera en app, klicka på Delete-knappen bredvid appen som du vill radera.
- Om du förlorar din mobila enhet eller av misstag raderar appen, kan du radera appens information i ditt konto. Detta leder till att appen raderar all information, men den kommer inte avinstalleras från din telefon.
- Tänk på att om du endast raderar din app måste du bekräfta din identitet igen när du lägger till en ny app.
För att ändra din e-postadress, gå till sidan Personal information i Finnish Authenticator Identification Service och välj Contact Details. Efter att du har angett den nya e-postadressen får du en verifieringslänk till din nya e-postadress.
För att ändra ditt lösenord, gå till Credentials-sidan och välj Password.
- Klicka på knappen Change. Du kommer att bli tillfrågad att ange ditt gamla lösenord, nya lösenord och bekräfta det nya lösenordet.
- Om ditt lösenord är blockerat eller om du har glömt ditt lösenord, och inte kan logga in på Finnish Authenticator Identification Service, behöver du gå till Login-skärmen och klicka på länken Forgotten password. Här ska du ange din e-postadress eller din identifieringskod och sedan får du en verifieringslänk till din e-postadress.
Om ditt identitetsbevis har ändrats och du vill uppdatera det i uppgifterna i applikationen måste du verifiera din identitet med hjälp av det nya identitetsbeviset.
Du kan lägga till ett nytt identitetsbevis i appen på följande sätt:
- Logga in på Finnish Authenticator Identification Service Öppnas i ett nytt fönster.med din identifieringskod eller e-post och lösenord.
- Gå till sidan Personal information och välj “Update attributes by reading an identity document”. Följ instruktionerna i tjänsten.
- Du får ett bekräftelsemeddelande till din e-post när ditt nya identitetsbevis har registrerats i tjänsten. Du får inget meddelande direkt till din e-post, eftersom kundservicen först måste kontrollera dina uppgifter.
Observera att du kan lägga till ett nytt identitetsbevis i appen endast om du tidigare har verifierat din identitet i applikationen.
Du kan begära radering av ditt konto på sidan Personal Information i Finnish Authenticator Identification Service.
- Klicka på Request Account Delete.
- Sedan bekräftar du raderingen.
- Om du bekräftar, kommer du få en verifieringslänk till din e-postadress.
- Efter verifieringen och när datalagringstiden är över, kommer ditt konto blockeras och raderas.
Kontoraderingen följer reglerna för datalagring. Detta betyder att du kan begära kontoradering, men raderingen av ditt konto och all din information sker egentligen inte förrän lagringstiden är över. Lagringstiden är 4 år och all information kommer raderas den 1 januari kalenderåret därefter.
Om du förlorar din mobilapparat, raderar appen av misstag eller glömmer applikationens PIN-kod, måste du bekräfta din identitet på nytt för att länka appen till ditt konto.
- Logga in på Finnish Authenticator Identification Service med din identifieringskod eller e-post och lösenord.
- Gå till sidan Credentials och välj Mobile Apps.
- Radera appen som installeras på din förlorade enhet.
- Klickan på knappen Add an App.
- Följ instruktionerna för att bekräfta din identitet.
Notera att du måste använda samma dokument som du gjorde första gången för att bevisa att du är samma person.
Om du har glömt din e-postadress, logga in på Finnish Authenticator Identification Service med din identifieringskod och kontrollera din e-post.
Om du har glömt lösenordet till din e-postadress, försök att hämta den från din e-postleverantörs inloggningssida.
Om din e-postadress har blivit stulen, gå omedelbart till sidan Personal information på Finnish Authenticator Identification Service och ändra e-postadressen.
Finnish Authenticator Identification Service lagrar följande information på ditt konto:
- Din identifieringskod (UID)
- E-postadressen som är kopplad till ditt konto
- Statusen på ditt konto
- Personuppgifter på ditt identitetsbevis
- Dina kontaktuppgifter, såsom ditt telefonnummer och din adress
- Transaktioner som du har gjort på ditt användarkonto
- Transaktioner som kundbetjänaren har gjort på ditt användarkonto
Du kan granska din kontoprofil och ändra dina personuppgifter.
- På sidan Dashboard kan du se en översikt av aktiviteten på ditt konto.
- På sidan Assistance Requests kan du se dina begäranden om hjälp och statusen för den hjälp du har begärt under identitetsbekräftelseprocessen.
- På sidan Transactions hittar du detaljerad information om alla åtgärder som har genomförts med ditt konto såsom registreringsåtgärder, identitetsbekräftelset, ändringar av personuppgifter och autentiseringar för olika e-tjänster.
Personuppgifter
På sidan Personal information kan du:
- Se dina personuppgifter som läses från dokumentet och spara dem i tjänsten.
- Se och ändra kontaktuppgifter som Kundtjänst kan använda för att kommunicera med dig.
- Granska dokumentuppgifter som läses från ditt dokument under identitetsbekräftelseprocessen.
Om du har ett nytt ID-dokument och du vill ändra dokumentuppgifterna, behöver du bekräfta din identitet med det nya dokumentet. I detta fall är förändringen inte omedelbar, och du behöver vänta tills kundtjänsten granskar ändringen efter att du har slutfört den.
Kontomeny
Kontomenyn i det högra hörnet på huvudskärmen visar ditt namn och identifieringskod (UID). Den visar ett alternativ för att logga ut och visar ditt kontos status.
Statusen kan vara:
- Obestyrkt: du har fått ett konto och ett UID, men din identitet är inte bekräftad.
- Verifierad: du har bekräftat din identitet genom att läsa ditt ID-dokument och genomfört ansiktsverifieringen.
- Verifierad men ny identitetsbekräftelse behövs: du har bekräftat din identitet men ny identitetsbekräftelse med originalet av ditt ID-dokument behövs till exempel efter installation av appen på en ny enhet.
Om du har tappat bort ditt användarnamn eller misstänker att någon har missbrukat ditt identifieringsverktyg ska du genast kontakta kundtjänsten för organisationer vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Du hittar kontaktuppgifterna nere på sidan.