Redigera egna uppgifter i Finnish Authenticator -applikationen
Du kan redigera dina kontaktuppgifter, byta lösenord, lägga till en ny identitetshandling och radera ditt användarkonto på sidan Personal information i Finnish Authenticator-applikationen.
För att ändra din e-postadress, gå till sidan Personal information i Finnish Authenticator Identification Service och välj Contact Details. Efter att du har angett den nya e-postadressen får du en verifieringslänk till din nya e-postadress.
För att ändra ditt lösenord, gå till Credentials-sidan och välj Password.
- Klicka på knappen Change. Du kommer att bli tillfrågad att ange ditt gamla lösenord, nya lösenord och bekräfta det nya lösenordet.
- Om ditt lösenord är blockerat eller om du har glömt ditt lösenord, och inte kan logga in på Finnish Authenticator Identification Service, behöver du gå till Login-skärmen och klicka på länken Forgotten password. Här ska du ange din e-postadress eller din identifieringskod och sedan får du en verifieringslänk till din e-postadress.
Om ditt identitetsbevis har ändrats och du vill uppdatera det i uppgifterna i applikationen måste du verifiera din identitet med hjälp av det nya identitetsbeviset.
Du kan lägga till ett nytt identitetsbevis i appen på följande sätt:
- Logga in på Finnish Authenticator Identification ServiceÖppnas i ett nytt fönster. med din identifieringskod eller e-post och lösenord.
- Gå till sidan Personal information och välj “Update attributes by reading an identity document”. Följ instruktionerna i tjänsten.
- Du får ett bekräftelsemeddelande till din e-post när ditt nya identitetsbevis har registrerats i tjänsten. Du får inget meddelande direkt till din e-post, eftersom kundservicen först måste kontrollera dina uppgifter.
Observera att du kan lägga till ett nytt identitetsbevis i appen endast om du tidigare har verifierat din identitet i applikationen.
Du kan begära radering av ditt konto på sidan Personal Information i Finnish Authenticator Identification Service.
- Klicka på Request Account Delete.
- Sedan bekräftar du raderingen.
- Om du bekräftar, kommer du få en verifieringslänk till din e-postadress.
- Efter verifieringen och när datalagringstiden är över, kommer ditt konto blockeras och raderas.
Kontoraderingen följer reglerna för datalagring. Detta betyder att du kan begära kontoradering, men raderingen av ditt konto och all din information sker egentligen inte förrän lagringstiden är över. Lagringstiden är 4 år och all information kommer raderas den 1 januari kalenderåret därefter.
Finnish Authenticator Identification Service lagrar följande information på ditt konto:
- Din identifieringskod (UID)
- E-postadressen som är kopplad till ditt konto
- Statusen på ditt konto
- Personuppgifter på ditt identitetsbevis
- Dina kontaktuppgifter, såsom ditt telefonnummer och din adress
- Transaktioner som du har gjort på ditt användarkonto
- Transaktioner som kundbetjänaren har gjort på ditt användarkonto
Du kan granska din kontoprofil och ändra dina personuppgifter.
- På sidan Dashboard kan du se en översikt av aktiviteten på ditt konto.
- På sidan Assistance Requests kan du se dina begäranden om hjälp och statusen för den hjälp du har begärt under identitetsbekräftelseprocessen.
- På sidan Transactions hittar du detaljerad information om alla åtgärder som har genomförts med ditt konto såsom registreringsåtgärder, identitetsbekräftelset, ändringar av personuppgifter och autentiseringar för olika e-tjänster.
Personuppgifter
På sidan Personal information kan du:
- Se dina personuppgifter som läses från dokumentet och spara dem i tjänsten.
- Se och ändra kontaktuppgifter som Kundtjänst kan använda för att kommunicera med dig.
- Granska dokumentuppgifter som läses från ditt dokument under identitetsbekräftelseprocessen.
Om du har ett nytt ID-dokument och du vill ändra dokumentuppgifterna, behöver du bekräfta din identitet med det nya dokumentet. I detta fall är förändringen inte omedelbar, och du behöver vänta tills kundtjänsten granskar ändringen efter att du har slutfört den.
Kontomeny
Kontomenyn i det högra hörnet på huvudskärmen visar ditt namn och identifieringskod (UID). Den visar ett alternativ för att logga ut och visar ditt kontos status.
Statusen kan vara:
- Obestyrkt: du har fått ett konto och ett UID, men din identitet är inte bekräftad.
- Verifierad: du har bekräftat din identitet genom att läsa ditt ID-dokument och genomfört ansiktsverifieringen.
- Verifierad men ny identitetsbekräftelse behövs: du har bekräftat din identitet men ny identitetsbekräftelse med originalet av ditt ID-dokument behövs till exempel efter installation av appen på en ny enhet.