Problemsituationer
På den här sidan hittar du anvisningar om du har problem med Finnish Authenticator-appen, vill radera appen från din telefon eller misstänker att någon annan använder din app.
Om du förlorar din mobilapparat, raderar appen av misstag eller glömmer applikationens PIN-kod, måste du bekräfta din identitet på nytt för att länka appen till ditt konto.
- Logga in på Finnish Authenticator Identification Service med din identifieringskod eller e-post och lösenord.
- Gå till sidan Credentials och välj Mobile Apps.
- Radera appen som installeras på din förlorade enhet.
- Klickan på knappen Add an App.
- Följ instruktionerna för att bekräfta din identitet.
Notera att du måste använda samma dokument som du gjorde första gången för att bevisa att du är samma person.
Om du har glömt din e-postadress, logga in på Finnish Authenticator Identification Service med din identifieringskod och kontrollera din e-post.
Om du har glömt lösenordet till din e-postadress, försök att hämta den från din e-postleverantörs inloggningssida.
Om din e-postadress har blivit stulen, gå omedelbart till sidan Personal information på Finnish Authenticator Identification Service och ändra e-postadressen.
Du kan hantera dina appar på Credentials-sidan på Finnish Authenticator Identification Service genom att välja Mobile Apps.
- För att lägga till en ny app:
- Om du använde appen för att logga in på Finnish Authenticator Identification Service, klicka på Add an App -knappen. Följ instruktionen för tjänsten.
- Om du endast använde identifieringskod eller e-post och lösenord, klicka på länken Click here to log in using a Mobile App or USB Token. Följ instruktionerna i tjänsten.
- För att radera en app, klicka på Delete-knappen bredvid appen som du vill radera.
Om du förlorar din mobila enhet eller av misstag raderar appen, kan du radera appens information i ditt konto. Detta leder till att appen raderar all information, men den kommer inte avinstalleras från din telefon.
Tänk på att om du endast raderar din app måste du bekräfta din identitet igen när du lägger till en ny app.
Om du har tappat bort ditt användarnamn eller misstänker att någon har missbrukat ditt identifieringsverktyg ska du genast kontakta kundtjänsten för organisationer vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Du hittar kontaktuppgifterna nere på sidan.