Etusivu / Yhteiset palvelut / Asiointitili

Asiointitili

 

 

Kansalaisen asiointitili on sähköisen asioinnin tietoturvallinen viestintäkanava kansalaisen ja viranomaisen välillä. Asiointitili on osa Suomi.fi-portaalia.

Asiointitili on paperipostin korvaava toimitusosoite asiointitilin käyttöönottaneille kansalaisille. Palvelu mahdollistaa sekä tavallisen että todisteellisen tiedoksiannon toimittamisen kansalaiselle.

Asiointitilipalvelu kytketään viranomaisen operatiiviseen järjestelmään (esim. asiankäsittelyjärjestelmä) avoimen, standardin rajapinnan kautta, käyttäen valtion integraatiopalvelua. Palvelun kautta on mahdollista toteuttaa myös kaksisuuntainen viestintä kansalaisen kanssa, mikäli viranomaisen asiointitiliin kytketty järjestelmä tätä tukee.

Asiointitilin toteutuksesta vastaa Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori yhteistyössä valtiovarainministeriön kanssa.

Ajankohtaista

28.4.2016  Suomi.fi-palvelun uudistaminen Kansallisessa palveluarkkitehtuuriohjelmassa etenee, sillä beta.suomi.fihin on avattu 26.4. demoversio vuorovaikutteisesta Omat viestini -osiosta. Tulevaisuudessa kansalainen tai yritys voi saada viranomaisilta paitsi tavanomaisia sähköisiä viestejä myös ennakoivia viestejä, kuten muistutuksia, suosituksia ja herätteitä. Viesteihin voi myös vastata ja lähettää mukana liitteitä. Viestintä on turvallista, koska käyttäjän on tunnistauduttava esimerkiksi pankki- tai mobiilitunnuksilla.

Suomi.fi-palvelun Omat viestini korvaa nykyisen sähköistä viestintää kansalaisille tarjoavan Kansalaisen asiointitilin vuoden 2017 alussa.  Muutos ei edellytä toimenpiteitä Kansalaisen asiointitiliin palvelujaan liittäneille organisaatioille ja uusia palveluja voidaan liittää keskeytyksettä koko muutosprosessin ajan (lue asiasta lisää Valtorin tiedotteesta).

Myös yrityksille avautuu kokonaan uusi mahdollisuus sähköiseen viestintään viranomaisten kanssa: Kesäkuussa julkaistavaan beta.yrityssuomi.fihin tulee myöhemmin vastaava Omat viestini -osio.

Lue lisää uudistuvan suomi.fi-palvelun Omat viestini-osion kehitysversion tiedotteesta

14.3.2016 Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri on laajentanut Asiointitlin käyttöä tietoturvalliseen viestintään Potilasasiamiehen ja Äitiyspoliklinikan palveluihin.

11.3.2016 Ulvilan kaupunki on liittänyt Asiointitilin kaupungin asianhallintajärjestelmän yhteyteen. Kaupunki voi lähettää Kansalaisen asiointitilille kokouspäätökset ja viranhaltijapäätökset ja vastaanottaa asiointiviestin Kansalaisen Asiointitililtä.

4.3.2016 Peruspalvelukuntayhtymä Kallio on laajentanut Asiointitlin käyttöä Sosiaali- ja perhepalvelun palveluihin.

2.3.2016 Perusturvaliikelaitos Saarikka on laajentanut palvelua ja he voivat käydä tietoturvallista viestintää Kansalaisen asiointitlin avanneen henkilön kanssa sähköpostitse.

5.2.3016 Vesannon kunta on ottanut käyttöönsä Kansalaisen asiointitilin tietoturvalliseen viestintään kuntalaisen ja kunnan viranomaisen välille.

1.2.2016:  Seurvaavat kunnat ovat ottaneet käyttönsä Kansalaisen asiointitilin tietoturvalliseen viestintään kuntalaisen ja kunnan viranomaisen välille. Tarkemmin palveluista löytyy tietoa kunnan nimeen liitetyn linkin takaa. Pornaisten kunta, Paimio-Sauvon kansanterveyskuntayhtymäLaitilan kaupunki ja Akaan kaupunki. Pihtiputaan kunta, Paimion kaupunki ja Lappajärven kunta laajensivat palvelua ja nyt myös kunnan sähköpostia voidaan käyttää tietoturvalliseen viestintään Kansalaisen asiointitilille.

22.1.2016:  Mikkelin kaupunki on ottanut käyttöönsä Kansalaisen asiointitilin tietoturvalliseen viestintään kuntalaisen ja kunnan viranomaisen välille.

8.1.2016: Rautjärven kunta on ottanut käyttöönsä Kansalaisen asiointitilin tietoturvalliseen viestintään kuntalaisen ja kunnan viranomaisen välille.

29.12.2015: Orimattilan kaupunki on laajentanut palvelua ja kunta voi lähettää kokous- ja viranhaltijapäätöksiä suoraan asianhallintajärjestelmästä Kansalaisen asiointitilille.

18.12.2015: Vaalan kunta laajensi palvelua ja he voivat lähettää viestejä tietoturvallisesti Kansalaisen asiointitilille myös kunnan sähköpostista.

10.12.2015: Tuusulan kunta on ottanut käyttöönsä Kansalaisen asiointitilin tietoturvalliseen viestintään kuntalaisen ja kunnan viranomaisen välille.

7.12.2015: Kannuksen kaupunki on ottanut käyttöönsä Kansalaisen asiointitilin. Kaupungin asianhallintajärjestelmästä voidaan lähettää kokouspäätöksiä ja viranhaltijapäätöksiä Asiointitilille tai käydä sähköpostitse tietoturvallista viestintää Asiointitilin ja kunnan viranomaisen välillä. Kuntalainen voi olla myös yhteydessä kaupunkiin päin haluamassaan asiassa lähettämällä viestin Kannuksen kaupungille Kansalaisen asiointitilin kautta.

19.11.2015: Pikassos, Sosiaalialan osaamiskeskus Pirkanmaalla, Kanta-Hämeessä ja Satakunnassa on ottanut käyttöönsä Kansalaisen asiointitilin. Sosiaaliasiamies voi lähettää asiakkaalle esimerkiksi muistutus- ja kantelulomakkeita ja niihin liittyviä ohjeita.  Sosiaaliasiamiehelle voi myös jättää yhteydenottopyynnön Asiointitilin kautta.

10.11.2015: Pihtiputaan kunta, Peruspalvelukuntayhtymä Saarikka ja Puumalan kunta ovat ottaneet käyttöönsä Kansalaisen asiointitilin tietoturvalliseen viestintään kuntalaisten kanssa.

23.10.2015: Posion kunta on ottanut käyttöönsä Kansalaisen asiointitilin tietoturvalliseen viestintään kuntalaisen ja kunnan viranomaisen välillä.

19.10.2015: Iitin kunta on laajentanut palvelua ja kunnan viranomainen voi käydä tietoturvallista viestintää kuntalaisen kanssa myös sähköpostin välityksellä.

15.10.2015: Iitin kunta ja Pielaveden kunta ovat ottaneet käyttöönsä Kansalaisen asiointitilin tietoturvalliseen viestintään kuntalaisen ja kunnan viranomaisen välillä. Punkalaitumen kunta on laajentanut palvelua ja Asiointitiliä voi käyttää avoimena avoimena asiointi- ja palautekanavana.

8.10.2015: Lemin kunta ja Mäntyharjun kunta ovat ottaneet käyttöönsä Kansalaisen asiointitilin tietoturvalliseen viestintään kuntalaisen ja kunnan viranomaisen välillä.

7.10.2015: Alavieskan kunta on ottanut käyttöönsä Kansalaisen asiointitilin tietoturvalliseen viestintään kuntalaisen ja kunnan viranomaisen välillä. Alavieskan asianhallintajärjestelmä ja avoin asiointi- ja palautekanava.

30.9.2015: Seurvaavat kunnat ovat ottaneet käyttönsä Kansalaisen asiointitilin tietoturvalliseen viestintään kuntalaisen ja kunnan viranomaisen välille. Tarkemmin palveluista löytyy tietoa kunnan nimeen liitetyn linkin takaa. Haapaveden asianhallintajärjestelmä ja Haapaveden avoin asiointi- ja palautekanava, Isokyrö, Janakkala, KannonkoskiPerusturvakuntayhtymä Karviainen, Punkalaidun, Ruokolahti, Sauvo, Sulkava asianhallintajärjestelmä ja Sulkava avoin asiointi- ja palautekanava, Tyrnävä ja Vaala. Tohmajärven kunta laajensi palvelua ja liitti Asiointitiliin myös heidän asianhallintajärjestelmänsä.

3.9.2015: Muhoksen kunta on ottanut käyttöönsä Kansalaisen asiointitilin tietoturvalliseen viestintään kuntalaisen ja kunnan viranomaisen välillä.

6.8.2015: Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori passivoi torstaina (6.8.2015) keskitetysti kaikki ne Kansalaisen asiointitilin tilit, joiden käyttäjät eivät ole ilmoittanut palveluun omia yhteystietojaan. Vanhat, aiemmin saapuneet viestit säilyvät Asiointitilillä normaalisti. Käyttäjä voi kirjautua tililleen jatkossakin normaalisti ja saa kirjauduttuaan pyynnön täydentää yhteystietonsa palveluun. Lisätietoja uusista ominaisuuksista löytyy Asiointitilin uutisista.

2.6.2015: Tohmajärven kunta on ottanut käyttöönsä Kansalaisen asiointitilin kunnan ja kuntalaisen väliseen tietoturvalliseen viestintään. Kunta lähettää Asiointitilille kuntalaisen haluamat kokouspäätökset ja viranhaltijapäätökset ja vastaanottaa asiointiviestin liitetiedostoineen

28.5.2015: Maanmittauslaitos on ottanut käyttöönsä Kansalaisen asiointitilin, jonka kautta oman maanmittaustoimituksen asiakirjoja voi lukea nopeasti ja vaivattomasti. Asiointitilin hyödyntäminen on yksi Maanmittauslaitoksen toteuttamista kestävän kehityksen toi­mista.

15.4.2015: Loimaan kaupunki ja Heinäveden kunta ovat ottaneet käyttöönsä Kansalaisen asiointitilin kunnan ja kuntalaisten väliseen tietoturvalliseen viestintään. Asianhallinnan järjestelmästä lähetetään viranhaltijapäätöksiä Kansalaisen asiointitilille jos kuntalainen on ottanut Asiointitilin käyttöönsä.

14.4.2015: Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri on ottanut käyttöönsä Kansalaisen asiointitilin. Asiointitiliä voidaan käyttää hallinnollisten asiakirjojen välittämiseen (esim. potilasrekisteritietojen tarkastuspyyntö tai pyyntö potilasrekisterin käyttölokitiedoista).

13.4.2015 Varsinais-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen sosiaali- ja potilasasiamies on ottanut käyttöönsä Kansalaisen asiointitilin. Vasson sosiaali- ja potilasasiamieheen voi ottaa yhteyttä asiointitilin kautta, silloin kun päätökseen liittyy epäselvyyttä tai asiakas on tyytymätön saamiinsa palveluihin. Sosiaaliasamiehistä palveluun on liittynyt aiemmin Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Koske ja Länsi- ja Keski-Uudellamaalla toimiva sosiaalialan osaamiskeskus Sosiaalitaito.

10.4.2015: Rautalammin kunta on ottanut käyttöönsä Kansalaisen asiointitilin.

6.4.2015: Vaalijalan kuntayhtymä ja Paimion kaupunki ovat ottaneet käyttöönsä Kansalaisen asiointitilin.

1.4.2015: Laihian kunta ja Nivalan kaupunki ovat ottaneet käyttöönsä Kansalaisen asiointitilin kunnan ja kuntalaisten väliseen tietoturvalliseen viestintään.

31.3.2015: Maskun, Pöytyän, Pelkosenniemen ja Hausjärven kunnat ovat ottaneet käyttöönsä Kansalaisen asiointililin kunnan ja kuntalaisten väliseen tietoturvalliseen viestintään.

30.3.2015: Kärsämäen, Lapinlahden, Kuhmoisten ja Kihniön kunnat ovat ottaneet käyttöönsä Kansalaisen asiointitilin.  Kunnat lähettävät Asiontilille kuntalaisten haluamat kokous- ja viranhaltijapäätökset ja kuntalaiset voivat aloittaa asioinnin kunnan kanssa lähettämällä viestin liitetiedostoineen Kansalaisen asiointitililtä.

27.3.2015: Kurikan kaupunki on ottanut käyttöönsä Kansalaisen asiointitilin tietoturvalliseen viestintään kuntalaisten kanssa.

20.3.2015: Eurajoen kunta on ottanut käyttöönsä Kansalaisen asiointitilin tietoturvalliseen viestintään kuntalaisten kanssa.

16.3.2015: Rauman kaupunki on ottanut käyttöönsä Kansalaisen asiointitilin tietoturvalliseen viestintään kuntalaisten kanssa.

12.3.2015: Asikkalan kunta on ottanut käyttöönsä Kansalaisen asiointitilin kunnan asianhallintajärjestelmän yhteyteen.

11.3.2015: Viitasaaren kaupunki on ottanut käyttöönsä Kansalaisen asiointitilin. Kunnan asianhallinnan järjestelmästä voidaan lähettää kokouspäätöksiä ja viranhaltijapäätöksiä Asiointitilille.

6.3.2015: Riihimäen kaupunki on ottanut käyttöönsä Kansalaisen asiointitilin. Kunta voi lähettää Kansalaisen asiointitilille viranhaltijapäätöksiä, viestejä ja tietoja kuntalaisille ja olla vuorovaikutuksessa heidän kanssaan.

3.3.2015: Kankaanpään kaupunki on ottanut käyttöönsä Kansalaisen asiointitilin. Kaupunki lähettää Asiointitilille kuntalaisen haluamat kokouspäätökset ja viranhaltijapäätökset ja vastaanottaa asiointiviestit liitetiedostoineen.

Sosiaaliasiamiehen Kansalaisen asiointitilipalvelut ovat laajentuneet koskemaan myös seuraavien kuntien asukkaita: Hankasalmi, Joutsa, Jyväskylä, Jämsä, Kannonkoski, Karstula, Kinnula, Kivijärvi, Konnevesi, Kuhmoinen, Kyyjärvi, Laukaa, Luhanka, Muurame, Petäjävesi, Pihtipudas, Saarijärvi,Toivakka, Uurainen,Viitasaari ja Äänekoski. Sosiaaliasiamieheen voi ottaa yhteyttä asiointitilin kautta, silloin kun päätökseen liittyy epäselvyyttä tai asiakas on tyytymätön sosiaalihuollossa saamiinsa palveluihin.

2.3.2015: Orimattilan kunta on ottanut käyttöönsä Kansalaisen asiointitilin tietoturvalliseen sähköiseen asiointiin kuntalaisten kanssa. Mäntsälän kunta on laajentanut palvelua ja liittänyt myös heidän asianhallintajärjestelmänsä Kansalaisen asiointitiliin.

27.2.2015:  Pyhärannan kunta on ottanut käyttöönsä Kansalaisen asiointitilin. Kuntalainen voi aloittaa sähköisen keskustelun kuntaan päin haluamassaan asiassa. Asiaan liittyvät asiakirjat ja päätökset lähetetään sähköisesti henkilön Asiointitilille. Peruspalvelukuntayhtymä Kallio sekä Euran kunta ovat laajentanut palvelua ja Asiointiliä voi käyttää avoimena asiointi- ja palautekanavana.

24.2.2015: Liedon kunta ja Iisalmen kaupunki ovat ottaneet käyttöön Kansalaisen asiointitilin. Molemmissa kunnissa Asiointitilille lähetetään mm. kokouspäätökset ja vastaanotetaan kuntalaisten asiointiviestejä liitetiedostoineen.

23.2.2015: Savonlinnan kaupunki on ottanut käyttöön Kansalaisen asiointitilin. Kaupunki lähettää Asiointitilille kokouspäätöksiä ja viranhaltijapäätöksiä.

20.2.2015: Mäntsälän kunta on ottanut käyttöön Kansalaisen asiointitilin. Kuntalainen voi aloittaa sähköisen keskustelun kuntaan päin haluamassaan asiassa. Kunta voi lähettää viestejä ja tietoja kuntalaisille ja olla vuorovaikutuksessa kuntalaisen kanssa.

18.2.2015: Pieksämäen kaupunki on ottanut käyttöön Kansalaisen asiointitilin. Kaupunki lähettää Asiointitilille kuntalaisen haluamat kokouspäätökset ja viranhaltijapäätökset. Lisätietoa palvelusta www.pieksamaki.fi/palvelut/kansalaisen-asiointitili

9.2.2015: Ylitornion kunta on ottanut käyttöön Kansalaisen asiointitilin. Asiointitilille toimitetaan päätös hakemuksesta, jonka kuntalainen on jättänyt sähköisenä.  Lisätietoa palvelusta www.ylitornio.fi/palvelut/lomakkeet

6.2.2015: Lappajärven kunta on ottanut käyttöön asianhallintajärjestelmän yhteyteen Kansalaisen asiointitilin.  Kunta toimittaa suoraan Asiointitilille kokouspäätökset ja viranhaltijapäätökset kuntalaiselle ja vastaanottaa asiointiviestin liitetiedostoineen,

3.2.2015: Kempeleen kunta on ottanut käyttöön Kansalaisen asiointitilin asianhallintajärjestelmän yhteyteen.  Kuntalainen voi laittaa asiointiviestin liitetiedostoineen, mikäli hän on rekisteröitynyt Asiointitilin käyttäjäksi. Kunta voi puolestaan lähettää suoraan Asiointitilille mm. kokouspäätökset.

22.1.2015: Juvan kunta on ottanut käyttöön Kansalaisen asiointitilin. Kunta lähettää Asiointitilille kunnanhallituksen ja kunnanvaltuuston päätöksiä, mikäli kuntalainen antaa suostumuksensa Asiointitilin käytöstä

22.1.2015: Lohjan kaupunki on laajentanut Asiointitilin käyttöä.  Asianhallintajärjestelmän lisäksi kuntalainen voi asioida tietoturvallisesti Asiointitiliä käyttäen Lohjan perhekeskuksen, perheneuvolan, neuvolan, nuorten ehkäisy-, ihmissuhde- ja seksuaalipalveluiden sekä Lohjan kuntoutusyksikön kanssa.

20.1.2015: Euran kunta on ottanut käyttöönsä Asiointitilin asianhallintajärjestelmän yhteyteen. Kunta lähettää Asiointitilille kokouspäätökset ja viranhaltijapäätökset

9.1.2015: Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori julkaisee Kansalaisen asiointitilin uuden version 14.1.2015. Versio tuo palvelun käytettävyyteen liittyviä parannuksia sekä palvelua käyttäville viranomaisille että kansalaisille.  Lisätietoja uusista ominaisuuksista löytyy Asiointitilin uutisista.

7.1.2015: Kauhavan kaupunki on ottanut käyttöönsä Asiointitilin. Kuntalainen voi laittaa asioita vireille lähettämällä asiointiviestin liitteineen Asiointitilin kautta kaupungille. Kunta voi lähettää päätöksen Asiointitilille jos käsittelijänä on kaupunginhallitus, lautakunta tai viranhaltija ja kyse on ns yleisestä asiasta.

2.1.2015:  Nastolan kunta on ottanut käyttöönsä Asiointitilin asianhallintajärjestelmänsä yhteyteen.Kunta vastaanottaa palvelun kautta kuntalaisen asiointiviestit liitetiedostoineen sekä lähettää Asiointitilille kuntalaista koskevat toimielinten päätökset ja viranhaltijapäätökset.

2.1.2015: Kansalaisen asiointitilin käyttäjiä jo yli 121 000. Vuoden 2014 käyttötilastot löytyvät täältä.

22.12.2014: Taipalsaaren kunta on ottanut käyttöönsä Asiointitilin. Kunta voi lähettää Asiointitilille mm. kokouspäätökset ja viranhaltijapäätökset tai kuntalaiset voivat lähettää Asiointitilin kautta hakemuksia, asiakirjoja, muistutuksia, valituksia, oikaisuvaatimuksia, aloitteita ja esityksiä sekä viestejä suoraan Taipalsaaren kunnalle.

18.12.2014: Kemijärven kaupunki on ottanut käyttöön Asiointilin. Kunnan asianhallinnan järjestelmästä Dynastysta lähetetään viranhaltija- ja toimielinpäätöksiä Kansalaisen asiointitilille

15.12.2014: Nurmeksen ja Valtimon terveydenhuollon ky on ottanut käyttöönsä Asiointitilin kuntayhtymän hallituksen päätösten toimittamisessa.

11.12.2014: Salon kaupunki on laajentanut omaa Asiointitilin käyttööään avoimeen asiointi- ja palauttekanavaan. Asiointitilin käyttöönottanut kuntalainen voi myös aloittaa sähköisen keskustelun kunnan viranomaisen kanssa haluamassaan asiassa ja asiaan liittyvä asiakirjat ja päätökset voidaan välittää turvallisesti sähköistäkanavaa pitkin.

4.12.2014: Joulukuun alusta alkaen poliisin sähköisessä asiointipalvelussa on voinut laittaa vireille passi- ja henkilökorttihakemuksia. Passiasian hoitaminen on nyt mahdollista poliisin asiointipalvelussa jopa kokonaan ilman asiointia poliisilaitoksella, jos tietyt ehdot täyttyvät. Henkilökortin hakemiseen kuuluu aina käynti poliisin lupapalvelupisteessä. Asiointiin liittyvät mahdolliset täydennyspyyntöviestit liikkuvat tietoturvallisesti poliisilta kansalaiselle Kansalaisen asiointitilin kautta. Lisätietoa asiointitili.fi/uutisia ja www.poliisi.fi.

2.12.2014: Kittilän kunta on ottanut käyttöönsä Asiontitilin viranhaltija- ja kokouspäätösten toimittamisessa kuntalaisille.

20.11.2014: Saarijärven kaupunki on ottanut käyttöönsä Asiointitilin viranhaltija- ja kokouspäätösten toimittamisessa kuntalaisille

18.11.2014: Oriveden kaupunki ja Valtimon kunta ovat ottaneet käyttöönsä Asiointitilin viranhaltija- ja kokouspäätösten toimittamisessa kuntalaisille.

5.11.2014: Peruspalvelukuntayhtymä Kallio ja Simon kunta ottivat Asiointitilin käyttöönsä lokakuun lopussa mm. viranhaltijapäätösten toimittamisessa.

8.9.2014: Suomi.fi työhuoneessa Asiointitilin alisivulla Tekninen rajapinta on julkaistu ohje kuinka Asiointitilin käyttötietoja voi hyödyntää REST-rajapinnan avulla.

2.9.2014: Kansalaisen asiointitiliä käyttää jo yli 84 000 kansalaista. Kuukausittain noin 5000 kansalaista avaa itselleen Kansalaisen asiointitilin sähköistä asiointia varten. Elokuun käyttötilastot löytyvät täältä.

29.8.2014: Oikeusministeriö on laajentanut Asiointitilin käyttöään, joten nyt Asiointitilille toimitetaan myös rikosrekisteriotteen hakemista koskevat täydennyspyynnöt ja ilmoitukset.

13.6.2014: Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä (HUS) on ottanut Asiointitilin käyttöönsä viranomaisen ja potilaan välisessä sähköisessä asioinnissa.

12.6.2014: Paraisten kaupunki on ottanut käyttöönsä Asiointitilin viranhaltija- ja kokouspäätösten toimittamisessa kuntalaisille.

6.6.2014: Valtiokonttorin palvelut: Rikosvahinko korvaukset ja työtapaturmat ja ammattitaudit, on tänään julkaistu Asiointitilillä. Tarkemmat tiedot palveluista löydät linkkien takaa.

30.4.2014: Siilinjärven kunta on ottanut Asiointitilin käyttöönsä. Siilinjärvi hyödyntää Asiointitiliä viranhaltija- ja kokouspäätösten toimittamiseen kuntalaisille. Asiointitilin käyttöönottanut kuntalainen voi myös aloittaa sähköisen keskustelun kuntaan päin haluamassaan asiassa ja asiaan liittyvä asiakirjat ja päätöksen lähetetään sähköisesti henkilön Asiointitilille.

12.3.2014: Poliisi on tänään ottanut Asiointitilin käyttöönsä, Poliisin palvelun tiedot löydät täältä.

11.3.2014: Kansalaisen asiointitilin käyttäjämäärä on ylittänyt 50 000 rajapyykin. Helmikuun käyttötilastot löytyvät täältä.

3.2.2014: Oulaisten kaupunki, Savitaipaleen kunta, Suomussalmen kunta ja Ylöjärven kaupunki ovat tänään ottaneet Kansalaisen asiointitilin käyttöön.

31.1.2014: Tutustu Asiointitilin päivitettyyn elinkaarisuunnitelma.

29.1.2014: Forssan kaupunki on tänään ottanut Kansalaisen asiointitilin käyttöönsä. Forssa hyödyntää Asiointitiliä viranhaltija- ja kokouspäätösten toimittamisessa kuntalaisille

28.1.2014: Oikeusministeriön oikeusaputoimistot on tänään ottanut Kansalaisen asiointitilin käyttöönsä. Oikeusaputoimistot voi toimittaa Asiointitilille oikeusapuhakemustulosteen, oikeusapupäätöksen ja mahdollisen ilmoituksen oikeusapuasian siirrosta toiseen oikeusaputoimistoon.

27.1.2014: Puolangan kunta on tänään ottanut Kansalaisen asiointitilin käyttöönsä. Puolanka hyödyntää Asiointitiliä viranhaltija- ja kokouspäätösten toimittamisessa kuntalaisille

24.1.2014: Sastamalan kaupunki on tänään ottanut Kansalaisen asiointitilin käyttöönsä. Sastamalan kaupunki voi lähettää suoraan Asiointitilille mm. kokouspäätökset ja viranhaltijapäätökset.

22.1.2014: Siikajoen kunta on tänään ottanut Kansalaisen asiointitilin käyttöönsä. Siikajoki hyödyntää Asiointitiliä kokouspäätösten toimittamisessa kuntalaisille.

21.1.2014: Etelä-Savon maakuntaliitto on tänään ottanut Kansalaisen asiointitilin käyttöönsä. Etelä-Savon maakuntaliitto lähettää viranomaisen tekemiä henkilöitä koskevia päätöksiä suoraan Asiointililille

16.1.2014: Hartolan kunta on tänään ottanut Kansalaisen asiointitilin käyttöönsä.

02.01.2014: Asiointitilin käyttö yleistyy mukavaa vauhtia (joulukuun käyttötilastot julkaistu Asiointitilin käyttötilastot -sivulla).

19.12.2013: Askolan kunta on tänään ottanut Kansalaisen asiointitilin käyttöönsä. Askola hyödyntää Asiointitiliä viranhaltija- ja kokouspäätösten toimittamisessa kuntalaisille.

17.12.2013: Nurmijärven kunta on ottanut Asiointitilin käyttöönsä. Nurmijärven kunta voi toimittaa sähköisesti kuntalaisilleen keskushallinnon viranhaltija- ja kokouspäätökset suoraan heidän omille Asiointitileille.

13.12.2013: Salon kaupunki on tänään ottaneet Asiointitilin käyttöön. Salon kaupunki hyödyntää Asiointitiliä viranhaltija- ja kokouspäätösten toimittamisessa (Salon kaupunki pystyy toimittaa päätökset suoraan sähköisesti asukkaiden omille Asiointitileille).

12.12.2013: Pälkäneen kunta on ottanut Asiointitilin käyttöönsä. Pälkäneen kunta voi toimittaa sähköisesti kuntalaisilleen viranhaltija- ja kokouspäätökset suoraan kuntalaisten omille Asiointitileille.

10.12.2013: Utajärvi kunta ja Maistraatit ovat tänään liittäneet omat sähköiset palvelunsa Kansalaisen asiointitiliin.

5.12.2013: Puolustusvoimat ovat liittäneet tänään oman Oppimisympäristönsä osaksi Kansalaisen asiointitiliä.

5.12.2013: Lohjan ja Pyhäjärven kaupunki ovat ottanut Kansalaisen asiointitilin osaksi omaa sähköistä asiointia. Molemmat kaupungit lähettävät suoraan oman kaupungin asukkaille kokouspäätökset ja viranhaltijapäätökset sekä vastaanottaa heidän asiointiviestit liitetiedostoineen, mikäli asukas on ottanut Asiointitilin käyttöönsä.

1.12.2013: Kansalaisen asiointitilin käytäjämäärä on ylittänyt 40 000 rajapyykin. Marraskuun käyttötilastot löytyvät täältä.

28.11.2013: Lempäälän kunta on tänään ottaneet Asiointitilin käyttöön. Tätä kautta Lempäälän kunta voi tulevaisuudessa toimittaa viranhaltija- ja kokouspäätökset sähköisesti kuntalaisten omille Asiointitileille.

18.11.2013: Sosiaaliasiamieheen voi ottaa yhteyttä Asiointitilin kautta, silloin kun päätökseen liittyy epäselvyyttä tai asiakas on tyytymätön sosiaalihuollossa saamiinsa palveluihin. Sosiaaliasiamies palvelee seuraavien kuntien asiakkaita: Hyvinkää, Karkkila, Lohja, Vihti, Siuntio, Mäntsälä ja Pornainen.

11.11.2013: Käy katsomassa uunituore video Kansalaisen asiointitilin käytöstä "Miksi käyttäisin Kansalaisen asiointitiliä?".

8.11.2013: Pudasjärven kaupunki on tänään ottanut Kansalaisen asiointitilin osaksi omaa sähköistä asiointia.

30.10.2013:  Sipoon kunta yhdistänyt oman dokumenttien- ja asianhallintaratkaisunsa (Microsoft SharePoint) suoraan Kansalaisen asiointitiliin ja toimittavat tätä kautta viranhaltija- ja kokouspäätökset suoraan kuntalaisten asiointitileille.

23.10.2013: Vantaan kaupunki laajensi Asiointitilin käyttöään sosiaali- ja terveystoimen perhepalveluihin.

15.10.2013: Keuruun kaupunki on ottanut Kansalaisen asiointitilin käyttöönsä.

2.10.2013: Kansalaisen asiointitilin käyttö on kasvanut merkittävästi syyskuun aikana.

3.9.2013: Mynämäen kunta ja Jämsän kaupunki ovat ottaneet käyttöönsä Kansalaisen asiointitilin.

3.9.2013: Havaittavissa selvää kasvua Asiointitilin käyttäjämäärissä elokuussa osalta.

21.8.2013: YTHS (Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö) ja Kansalaisen asiointitili esillä YLEn "Opiskelijoiden terveyspalvelut siirtyvät osittain nettiin" -uutisessa.

16.8.2013: Virtuaalinen sosiaali- ja terveyspalvelukeskus (Virtu.fi) on ottanut käyttöönsä Kansalaisen asiointitilin. Jatkossa kansalainen voi valita, että kaikki virtu.fi-palvelusta toimitetut, hänelle osoitetut viestit lähetetään hänen omalle Asiointitililleen.

5.8.2013: Suomi.fi -palvelussa tehdään 8.8. huoltotöitä jotka vaikuttavat Kansalaisen asiointitilin navigointiin heidän portaalissa.

31.7.2013: Kansalaisen asiointitilin käyttötilastot julkaistu heinäkuun osalta käyttötilastot -sivulla.

28.6.2013: Valtiokonttori on ottanut Asiointitilin käyttöönsä viestintäkanavana varusmiesten ja viranomaisten välille. Asiointitilille toimitetaan sotilastapaturma- ja palvelussairauskorvauksien päätökset.

20.6.2013: Haapajärven kaupunki ja Sonkajärven kunta ovat ottanut Asiointitilin käyttöönsä viestintäkanavana kuntalaisen ja kunnan viranomaisen välille. Molemmat toimittavat suoraan Asiointitilille mm. viranhaltija ja kokouspäätökset.

6.6.2013: Asiointitilin uudet käyttötilastot on julkaistu Asiointitilin käyttötilastot -sivulla. Käyttötilastot ovat toukokuun tilastoja ja uudet tilastot julkaistaan näillä sivuilla aina joka kuukauden alussa.

24.05.2013: YTHS (Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö) on ottanut Asiointitilin käyttöön asiakkaiden ja hoitohenkilökunnan väliseen viestintään (mm. tutkimustuloksiin, hoitomaksuihin ja hoito-ohjeisiin liittyvissä asioissa).

07.05.2013: "Miksi Maanmittauslaitos ottaa kansalaisen asiointitilin käyttöön?" Valtio Expo 2013 esittelymateriaali.

26.04.2013: Asiakirjat Kansalaisen asiointitilille myös sähköpostin, SharePointin tai Dynasty-järjestelmän kautta.

23.04.2013: Asiointitili esillä 7.5.2013 Helsingin Marina Congress Centerissä järjestettävässä Valtio Expossa.

12.4.2013: Limingan ja Tammelan kunnat ovat ottaneet Asiointitilin käyttöön (viranhaltija- ja kokouspäätökset voidaan toimittaa suoraan Kansalaisen asiointitilillesi).

2.5.2013: Kansalaisen asiointitilin esittelytilaisuus, tervetuloa tutustumaan!

17.4.2013: Kansalaisen asiointitilin esittelytilaisuus, varaa paikkasi tilaisuuteen!

6.2.2013: Kansalaisen asiointitilin esittelytilaisuus, tule tutustumaan palveluun!

28.01.2013: Kansalaisen asiointitilin liittymätestiympäristön palveluosoitteita on päivitetty liittymisprojektien helpottamiseksi. Päivitetty Asiointitilin testaus- ja tuotantoympäristöjen kuvaus löytyy täältä.

17.01.2013: Materiaalit viranomaisille -sivulle (Viestinnän tukipaketti) on lisätty kattava materiaalipaketti asiakasviestinnän ja liittyvän organisaation sisäisen viestinnän tueksi.

21.11.2012: Kansalaisen asiointitilin viestien arkistointiaika pitenee kahteen vuoteen.

13.11.2012: Upota Kansalaisen asiointitilin leijuke organisaatiosi asiointipalveluun!

9.11.2012: 13 uutta kuntaa tulossa mukaan Asiointitilille.

12.9.2012: Kansalaisen asiointitilin tekninen infotilaisuus IT-toimittajille.

21.8.2012: Asiointitilin käyttömahdollisuuksia terveydenhuollon turvallisessa viestinnässä selvitetty.

 

Sivu päivitetty 06.06.2015
Siirry Kansalaisneuvonta.fi-sivustolle.
Siirry Suomi.fi-verkkopalveluun.
Siirry Yrityssuomi.fi-verkkopalveluun.

Suomi.fi-toimitus | Valtiokonttori