Suomi.fi uudistuu vuoden 2017 aikana ja korvaa nykyisen Suomi.fin, Yrityssuomi.fi-palvelun ja viranomaisille palveluja kokoavan Suomi.fin Työhuoneen. Tutustu Suomi.fin kehitysversioon.
Icons / Utility / Close Created with Sketch.

Etusivu / Palveluoppaat / Ikääntyvän palveluopas / Terveyteni / Terveyttä liikunnasta / Ohjattu liikunta

Ohjattu liikunta

Ohjattu terveysliikunta parantaa kuntoa ja tuo myös sosiaalista sisältöä, yhdessä tekemistä, juttuseuraa ja ehkä uusia ystäviäkin elämään. Ohjattu liikuntaharrastus saa lähtemään ulos kotoa ja motivoi jatkamaan liikuntaa myös niinä päivinä, kun ei oikein jaksaisi.

Kuntien liikuntavirastoilla on ikääntyville suunnattua liikuntatoimintaa, joka on yleensä tarkoitettu 60 vuotta täyttäneille ja eläkeläisille. Liikuntaryhmissä voi harrastaa kaupungista tai kunnasta riippuen hyvin monenlaisia lajeja: kunto- tai voimaliikuntaa, jumppia, tasapainoharjoittelua, uintia tai vesivoimistelua, tansseja tai pallopelejä kuten bocciaa tai keilailua.

Työväenopistoissa ja kansalaisopistoissa on erilaisia liikunta- ja tanssiryhmiä. Tanssiminen on mainio kaikenikäisille sopiva liikuntamuoto. Tanssiharrastus voi tutustuttaa myös uusiin ihmisiin. Ikäihmisten tansseja järjestävät muun muassa palvelutalot ja -keskukset. Myös jooga, taiji ja venyttely ovat suosittuja ikäihmisille hyvin sopivia lajeja.

Lisäksi esimerkiksi eläkeläisjärjestöt, potilasliitot ja vapaaehtoisjärjestöt vetävät paikallisyhdistyksissään erilaisia liikuntaryhmiä. Jos olet melko hyväkuntoinen tai liikuntamuoto ei ole liian raskas, löydät lisää lajivaihtoehtoja paikallisista liikuntaseuroista ja yksityisiltä kuntoklubeilta. Liikuntaseurojen kausihinnat ovat varsin edullisia. Kuntoklubeilla on paljon tarjontaa, viihtyisät tilat ja paljon jäsenetuja, mutta ne ovat melko hinnakkaita. Liittymis- ja eroamisehdot voivat olla tiukkoja.

Liikuntaryhmään menoa ei kannata arastella. Joukossa on yleensä hyvin monentasoisia ihmisiä. Ikäihmisten ryhmissä sovitaan jokaiselle omaan kuntotasoon ja toiveisiin sopiva tempo. Liiallista suorituskeskeisyyttä vältetään. Kannattaa aluksi ottaa yhteyttä liikunnanohjaajaan ja kysellä, millaisia kuntovaatimuksia tietty liikuntamuoto edellyttää. Kerro, jos olet huolestunut mukana pysymisestä, yleensä kaikenlaisille liikuntatunneille voi ja kannattaa tulla tutustumaan pari kertaa ennen mukaan liittymistä.

Siirry Kansalaisneuvonta.fi-sivustolle.
Siirry Suomi.fin Työhuone-sivustolle - tietoja ja palveluja viranomaisille.
Siirry Yrityssuomi.fi-verkkopalveluun.