Suomi.fi uudistuu vuoden 2017 aikana ja korvaa nykyisen Suomi.fin, Yrityssuomi.fi-palvelun ja viranomaisille palveluja kokoavan Suomi.fin Työhuoneen. Tutustu Suomi.fin kehitysversioon.
Icons / Utility / Close Created with Sketch.

Etusivu / Palveluoppaat / Ikääntyvän palveluopas / Terveyteni / Terveyttä elämäntavoista / Hyviä unia

Hyviä unia

Kun ikäsi karttuu, uni muuttuu: Nukahtamisvaihe kestää usein pitempään ja saatat heräillä kesken yön. Syvän unen vaiheita on vähemmän kuin nuorempana. Yöunen tarve lyhenee. Useimmat tarvitsevat päiväunet.

Uniongelmat voivat johtua muistakin syistä kuin vanhenemisesta. Syitä voivat olla fyysisen rasituksen väheneminen, kivut tai säryt, virtsa- tai vatsavaivat, levottomat jalat, masennus tai stressi tai hengityskatkot nukkuessa. Jotkut vaivat vaativat lääkärin hoitoa. Usein unettomuuden taustalla saattaa olla huonoja unitottumuksia tai sängyn tai makuuhuoneen epämukavuus. Joskus yöllä mieleen saattaa tulla myös pelottavia ajatuksia.

Vinkkejä unen saamiseksi:

  • Harrasta säännöllisesti liikuntaa aamupäivällä tai päivällä.
  • Anna myös aivoille virikkeitä ja töitä päiväsaikaan (katso ideoita Ikääntyvän palveluoppaan sivulta Henkisten voimavarojen lähteitä).
  • Nouse aamuisin säännölliseen aikaan, ota vain yhdet pienet päivänokoset keskipäivällä.
  • Ruokaile säännöllisesti, syö kevyesti illalla.
  • Tuuleta makuuhuone ennen nukkumaan menoa ja huolehdi, että vuodevaatteet ovat puhtaat. Panosta hyvään patjaan ja tyynyyn.
  • Mene vuoteeseen vasta väsyneenä. Jos et nukahda puolessa tunnissa, nouse tekemään hetkeksi jotain rauhallista ja yritä nukahtamista uudelleen väsyneenä. Lue unettavaa tekstiä tai kirjaa.
  • Käytä korvatulppia tarvittaessa ja jos valo häiritsee, pimennä ikkunat tai käytä silmälappuja.
  • Jos pimeys pelottaa, jätä yövalo päälle tai laita radio hiljaisella äänellä päälle.
  • Rauhoita ilta fyysiseltä rasitukselta ja mieltä kiihdyttävien asioiden hoitamiselta. Vältä kahvia, teetä ja alkoholia illalla.

Ole kärsivällinen uniongelmien kanssa, yritä olla stressaantumatta valvomisesta. Unettomuuden hoito vaatii aikaa ja voi joskus olla vaikeasti hoidettavissa. Jos kotikonstit eivät auta, keskustele lääkärin kanssa mahdollisesta lääkehoidosta. Ikääntyneiden unilääkkeet voivat lisätä kaatumisriskiä ja heikentää toimintakykyä. Myös melatoniini (niin kutsuttu yöhormoni) lyhytaikaisesti tai kirkasvalohoito saattavat auttaa.

  • Unettomuuden hoito  linkki
    Tietoa unettomuudesta ja sen hoidosta. Nukkumispäiväkirja.
    Useiden organisaatioiden tuottama
Siirry Kansalaisneuvonta.fi-sivustolle.
Siirry Suomi.fin Työhuone-sivustolle - tietoja ja palveluja viranomaisille.
Siirry Yrityssuomi.fi-verkkopalveluun.