Suomi.fi uudistuu vuoden 2017 aikana ja korvaa nykyisen Suomi.fin, Yrityssuomi.fi-palvelun ja viranomaisille palveluja kokoavan Suomi.fin Työhuoneen. Tutustu Suomi.fin kehitysversioon.
Icons / Utility / Close Created with Sketch.

Etusivu / Palveluoppaat / Ikääntyvän palveluopas / Raha-asiani / Talous tasapainossa / Tarkkana kuluttajana

Tarkkana kuluttajana

Ostoksia, tilauksia tai sopimuksia tehdessäsi vältä tilanteita, joissa ei jää harkinta-aikaa – esimerkiksi puhelinmyynti ja ovelta ovelle -kauppa. Varmistu, että saat riittävästi tietoa tuotteesta tai palvelusta ja ymmärrät millaisia ehtoja ja sitoumuksia johonkin tilaukseen tai sopimukseen kuuluu. Kysele, kerro heti myyjälle jos et ymmärrä ja jos et saa selkeitä vastauksia, älä osta.

Voit halutessasi rajoittaa suoramarkkinointia kieltämällä luovuttamasta väestötietojärjestelmästä sinua koskevia tietoja. Luovutuskielto tehdään maistraatin lomakkeella. Voi myös laittaa postiluukkuusi “Ei mainoksia, kiitos!” -ilmoituksen, jos et halua mainoskirjeitä. Puhelinmyyntiä voi rajoittaa soittamalla palvelunumeroon ja ilmoittamalla oma puhelinnumeronsa niin kutsuttuun Robinson-rekisteriin. Yritykset tarkastavat sieltä kuluttajien numeroita. Uusille asiakkaille suuntautuva kännykkäliittymien puhelinmyynti on toistaiseksi lailla kiellettyä. Lakia perusteltiin erityisesti iäkkäämpien ihmisten kokemilla ongelmilla puhelinmyyntitilanteissa.

Älä koskaan vastaa sähköpostitse tuleviin roskaposteihin tai missään tapauksessa siirrä rahaa sähköpostilla tulleeseen rahankeruupyyntöön. Älä avaa tuntemattomasta lähteestä tullutta liitetiedostoa.

Pankkikortin tunnuksia on säilytettävä erillään toisistaan eli ei esimerkiksi korttia ja tunnusta samassa lompakossa. Säilytä tunnusluku mieluiten muistissa tai numero ainakin kotona hyvin piilotettuna. Maksukortit ovat aina henkilökohtaisia, eikä niitä lain mukaan saisi luovuttaa edes perheenjäsenelle. Pankki voi panna huolimattomasti toimineen asiakkaan vastuuseen väärinkäytöstä. Debit-korttien (sirullinen pankkikortti) syrjäyttäessä pikkuhiljaa pankkikortit, tarkkuus on aiempaakin tärkeämpää, koska uusilla korteilla voi tehdä suuriakin ostoksia ilman henkilöllisyystodistusta.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta löydät paljon tietoa erilaisista huijausten muodoista. Niitä voivat olla tili-, kortti- tai henkilötietojen kalastelu, valelaskut, sijoitushuijaukset, tekaistut avunpyynnöt tai arpajaisvoitot, ihmetuotteet tai lomaosakehuijaukset.

Luotot ja sijoittaminen

Harkitse tarkkaan, kannattaako kulutus- tai käyttöluoton ottaminen kaupoista tai pankeista. Luotolla ostaminen on aina huomattavasti käteiskauppaa kalliimpaa, koska velkasumman lisäksi maksettaviksi tulevat korot ja erilaiset toimitusmaksut. Tee hankintoja alennusmyynneistä ja myyntisesongin ulkopuolella, vertaile hintoja ja kehtaa tinkiä.

Suurissa rahapäätöksissä, kuten lainoissa, sijoittamisessa ja vakuuttamisessa, harkinta on ensiarvoisen tärkeää. Pankeilla ja vakuutuslaitoksilla on paljon osaamista ja ne kertovat palveluistaan asianmukaisesti, mutta ne myös haluavat myydä aktiivisesta elämästä kiinnostuneille ikäihmisille tuotteitaan. Niiden nimet ovat usein houkuttelevasti "turvaa" tai "joustoa". Yleistymässä ehkä olevia luottoja ovat esimerkiksi sellaiset, joissa vakuutena on oma asunto tai käänteinen asuntolaina, jossa asunto pantataan pankille käyttörahaa vastaan. Kannattaa muistaa, että sinun on itse arvioitava tuotteiden hyöty ja kustannukset.

Osalla ikääntyneistä on nykyään yhä enemmän kertynyttä varallisuutta, jonka makuuttaminen käyttötileilläkään ei ole välttämättä järkevää. Tarvittaessa voit käyttää apuna vakuutus- ja rahoitusneuvontaa. Siellä autetaan kuluttajia kaikenlaisissa vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioissa, myös ostotilanteissa. Toimiston palvelut ovat maksuttomia.

Siirry Kansalaisneuvonta.fi-sivustolle.
Siirry Suomi.fin Työhuone-sivustolle - tietoja ja palveluja viranomaisille.
Siirry Yrityssuomi.fi-verkkopalveluun.