Suomi.fi uudistuu vuoden 2017 aikana ja korvaa nykyisen Suomi.fin, Yrityssuomi.fi-palvelun ja viranomaisille palveluja kokoavan Suomi.fin Työhuoneen. Tutustu Suomi.fin kehitysversioon.
Icons / Utility / Close Created with Sketch.

Etusivu / Palveluoppaat / Ikääntyvän palveluopas / Oikeuteni / Kuluttajana / Kuluttajan ongelmatilanteet

Kuluttajan ongelmatilanteet

Jos yritykseltä ostetusta tavarasta tai palvelusta syntyy erimielisyyttä, voit saada apua useita eri teitä. Jotta saisit selvitettyä asiasi mahdollisimman sujuvasti, kannattaa aluksi ottaa yhteyttä yritykseen, jonka kanssa olet tehnyt kaupat.

1. Tee valitus yritykselle

Tavaran tai palvelun myynyt yritys on ensisijaisesti vastuussa virheen hyvittämisestä. Myyjä ei voi velvoittaa kuluttajaa sopimaan korjauksesta tai muusta hyvityksestä maahantuojan ja takuuhuollon kanssa.

Tee valitus (reklamaatio) mahdollisimman pian virheen havaitsemisesta ja pyri neuvottelemaan sopivasta hyvityksestä. Jos olet maksanut luotolla, eikä myyjä suostu selvän virheen hyvitykseen tai myyjää ei voi tavoittaa, voit vaatia hyvitystä myös luottoyhtiöltä.

Voit hyödyntää valituksen tekemisessä yritykselle kuluttajaneuvonta.fi:n tarjoamia valitusohjeita ja -lomakkeita.

2. Apua ongelmatilanteisiin

Valtakunnallinen kuluttajaneuvonta auttaa, jos valituksesi yritykselle ei tuota toivomaasi tulosta. Kuluttajaoikeusneuvojalta saat maksutta opastusta ja sovitteluapua riitatilanteessa. Kuluttajaneuvonnan tehtävät ja aukioloajat osoitteessa www.kuluttajaneuvonta.fi.

Puhelinnumero: 029 553 6901
Otathan asiaan liittyvät paperit valmiiksi esille, kun soitat. Puheluiden hinta (mpm/pvm)

Yhteydenotto verkkolomakkeella
Neuvoja vastaa sähköiseen yhteydenottoon noin viiden työpäivän kuluessa. Vastauksen saat pääsääntöisesti puhelimitse. Soittajana saattaa näkyä ”tuntematon numero”.
> Sähköinen yhteydenotto

Myös Kuluttajaliitto tarjoaa kuluttajaneuvontaa

Pankki- ja vakuutuspalveluihin liittyvissä ongelmatilanteissa apua saa Vakuutus- ja rahoitusneuvonnasta.

Euroopan kuluttajakeskus auttaa EU-maiden rajat ylittävissä kuluttajakysymyksissä.

Kuluttajaongelman selvittäminen kuluttajariitalautakunnassa

Jos asia ei selviä, sen voi viedä kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi. Aina ensin kannattaa kuitenkin olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan, koska kuluttajariitalautakunta voi jättää asian muutoin käsittelemättä.

Lautakunnan päätös on suositus, eikä velvoita kuten oikeuden päätös, mutta yleensä kauppiaat noudattavat hyvin lautakunnan päätöstä.

Kuluttajaongelman ratkaisu tuomioistuimessa

Viimeisenä keinona voi olla tapauksen vieminen tuomioistuimeen. Asian käsittelystä oikeudessa voi syntyä helposti hyötyyn nähden paljon vaivaa ja kuluja.

Siirry Kansalaisneuvonta.fi-sivustolle.
Siirry Suomi.fin Työhuone-sivustolle - tietoja ja palveluja viranomaisille.
Siirry Yrityssuomi.fi-verkkopalveluun.