Suomi.fi uudistuu vuoden 2017 aikana ja korvaa nykyisen Suomi.fin, Yrityssuomi.fi-palvelun ja viranomaisille palveluja kokoavan Suomi.fin Työhuoneen. Tutustu Suomi.fin kehitysversioon.
Icons / Utility / Close Created with Sketch.

Etusivu / Palveluoppaat / Ikääntyvän palveluopas / Henkinen hyvinvointini / Henkisten voimavarojen lähteitä / Harrastukset ja kulttuuri

Harrastukset ja kulttuuri

Kulttuurin harrastaminen edistää paitsi henkistä hyvinvointia myös fyysistä terveyttä. Se voi jopa pidentää elinikää. Voisitko alkaa käydä useammin elokuvissa, teatterissa, konserteissa, urheilukisoissa tai muissa itseäsi kiinnostavissa kulttuuritapahtumissa? Uudenlaisia elämyksiä voisi löytyä vaikkapa harrastajateatterista. Useilla kaupungeilla, kaupunginteattereilla ja teatterialan yhteisöillä on ikäihmisille suunnattuja teatteriproduktioita tai itseilmaisua ja luovuutta kehittävää toimintaa esimerkiksi palvelukeskuksien asukkaille.

Ilmaista tai lähes ilmaista kulttuuritarjontaakin on ainakin suuremmissa kaupungeissa. Sellaista ovat esimerkiksi kirjastopalvelut, taidenäyttelyt, erilaiset yleisöluennot, yhteisöjen järjestämät tapahtumat tai teemapäivät, museoiden avoimet ovet -päivät ja ilmaiskonsertit. Eläkeläisten ja yli 65-vuotiaiden alennuksista saat lisää tietoa Ikääntyvän palveluoppaan sivulta Eläkeläisalennukset. Jos pidät lukemisesta, voisitko liittyä kirjapiiriin tai perustaa sellaisen? Myös kuorolaulu, yhteislauluhetket tai runonlausunta ovat hyviä tapoja nauttia kulttuurista yhdessä toisten ihmisten kanssa.

Taiteen avulla ihminen voi ilmaista piilossa olevia tunteitaan. Se voi toimia tunneyhteytenä toiseen ihmiseen. Joskus ihmiset löytävät taiteellisen puolensa vasta ikääntyneenä, jolloin taiteen tuottaminen voi korjata esimerkiksi vanhoja arpia osaamattomuudesta. Taidetoiminta voi helpottaa hoitokotien vanhusten apatiaa tai laitostumista.

Kotona käytettävä tietokone ja internet-yhteys tuovat huvia ja hyötyä. Kirjastot, työnväenopistot ja monet eläkeläisjärjestöt järjestävät tietokoneopetusta ikäihmisille. Internetistä löydät loputtomasti itseäsi kiinnostavaa tietoa. Internetistä voit saada harrastukseen liittyvää tietoa, lähettää ja vastaanottaa sähköpostia ja tutustua jopa uusiin ihmisiin. Jos läheisesi asuu kaukana, voit keskustella tietokoneeseen asennetun Skype-verkkopuheluohjelman avulla hänen kanssaan ilmaiseksi.

Liikunta on tärkeä hyvinvoinnin ylläpitäjä. Liikuntaharrastus parantaa lihasvoimaasi, koordinaatiota ja liikkuvuutta. Se tuo lisäksi hyvää mieltä ja sosiaalisia kontakteja. Kannattaisi ehkä liittyä säännöllisesti kokoontuvaan ryhmään, koska se saa lähtemään ulos kotoa muiden ihmisten pariin. Liikunta lisää rohkeutta lähteä ulos ja auttaa selviytymään päivittäisistä toimista. Useilla kaupungeilla on ikäihmisten omia liikuntaryhmiä. Työväenopistoissa ja kansalaisopistoissa on myös erilaisia liikunta- ja tanssiryhmiä. Tanssiminen on mainio kaikenikäisille sopiva liikuntamuoto, joka voi tutustuttaa myös uusiin ihmisiin. Ikäihmisten tansseja järjestävät muun muassa palvelutalot ja -keskukset.

Liikunta voi torjua jopa lieviä masennusoireita ja edistää muistin säilymistä. Kohtuukuormitteinen liikunta parantaa myös unen laatua. Se taas vaikuttaa sekä muistiin että mielialaan myönteisesti. Monet käyttävät liikunnan rentouttavaa vaikutusta stressin hoitokeinona. Säännöllinen liikunta tukee siis monella tapaa hyvinvointia ja toimintakykyä.

Muita harrastuksia voivat lukemisen lisäksi olla mm. käsityöt, maalaus tai piirtäminen, musisointi, keräily, valokuvaaminen, kokkaaminen sekä nikkarointi ja entisöinti. Työväen- ja kansalaisopistoilla on runsaasti kaikenikäisille ja erilaisiin mieltymyksiin sopivia harrastusmahdollisuuksia. Kädentaidot ovat vain yksi esimerkki. Ryhtyisitkö kenties tekemään sukututkimusta?

Television katselu on suosittu ikäihmisten harrastus. Yksinäisen ikäihmisen elämään televisio ja radio tuovat suurta helpotusta. Ne välittävät uutisia, tietoa, viihdettä ja kulttuuria ja tarjoavat yhteisiä keskustelunaiheita. Toisaalta television aivoja passivoivasta vaikutuksesta puhutaan paljon, ja pitkään paikallaan istumisen on todettu olevan vaaraksi terveydelle. Säännöstele television katseluasi, valikoi esimerkiksi etukäteen mitä ohjelmia haluat nähdä. Sulje televisio välillä kokonaan, vaikka se tuntuisi vaikealta. Kokeile mitä television sulkeminen saa aikaan.

Siirry Kansalaisneuvonta.fi-sivustolle.
Siirry Suomi.fin Työhuone-sivustolle - tietoja ja palveluja viranomaisille.
Siirry Yrityssuomi.fi-verkkopalveluun.