Etusivu / Asioi verkossa / Usein kysytyt kysymykset

Usein kysytyt kysymykset

Lomakkeiden ja sähköisten asiointipalveluiden käyttö

En löydä portaalista haluamaani sähköistä asiointipalvelua tai lomaketta.

Suomi.fi-portaalissa olevat sähköiset asiointipalvelut ja lomakkeet löydät hakutoiminnon avulla. Hakutoiminto (oranssi laatikko) löytyy portaalin oikeasta yläreunasta. Kirjoita hakukenttään sopiva hakusana. Voit hakea lomaketta suoraan lomakkeen nimellä tai siihen liittyvillä asiasanoilla. Mikäli ensimmäinen hakusi ei tuota tulosta, kokeile hakua eri asiasanoilla ja hakuehdoilla.

Suomi.fi tarjoaa vain kansalaisille suunnattuja asiointipalveluja ja lomakkeita. Yrittäjille suunnatut asiointipalvelut ja lomakkeet ovat saatavilla Yrityssuomi.fi-verkkopalvelusta. Viranomaisille suunnatut asiointipalvelut ja lomakkeet ovat Suomi.fin Työhuoneessa.

Mikäli et löydä hakemaasi lomaketta Suomi.fi- tai Yrityssuomi.fi-portaaleista, sinun kannattaa etsiä lomaketta lomakkeesta vastaavan organisaation omilta verkkosivuilta. Valtionhallinnon virastojen ja kuntien verkko-osoitteet löydät helposti Suomi.fi-portaalin A–Ö-hakemistosta.

Voit myös ehdottaa puuttuvan lomakkeen lisäämistä palautelomakkeen kautta.

Minun pitäisi lähettää viranomaiselle ilmoitus/lomake/pyyntö tai tilata viranomaiselta ote. Miten toimin?

1. Etsi hakutoiminnolla lomake tai sähköinen asiointipalvelu, jolla asia laitetaan vireille. Hakutoiminto löytyy Suomi.fi-portaalin etusivulta oranssista laatikosta. Katso hakuvihjeitä Suomi.fin hakuohjeista.
2. Valitse hakutuloksista oikea lomake tai asiointipalvelu. Suomi.fi-portaalissa on sekä sähköisiä asiointipalveluja että tulostettavia lomakkeita. Sähköiseen palveluun tunnistaudutaan verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai sähköisellä varmennekortilla. Kaikki sähköiset palvelut eivät kuitenkaan vaadi tunnistautumista. Lomake voi olla myös Word-, Excel-, PDF- ja RTF-muotoinen tulostettava lomake.
3. Täytä lomake.
4. Lähetä lomake viranomaiselle. Jos kyseessä on sähköinen palvelu, lomake lähtee suoraan viranomaisen sähköiseen järjestelmään. Jos kyseessä on tulostettava lomake, sinun on lähetettävä se postissa.

Mikä on sähköisen asiointipalvelun ja tulostettavan lomakkeen ero?

Suomi.fistä löytyy sähköisiä asiointipalveluita sekä tulostettavia Word-, Excel-, PDF- ja RTF-muotoisia lomakkeita.

En saa lomaketta auki. Lomake, jota yritän täyttää, toimii virheellisesti.

  • Mikäli lomake ei aukea, voi olla, ettei sinulla ole sen avaamiseen tarvittavaa ohjelmaa koneellasi. Päivitä tarvittaessa tietokoneesi Adobe Reader -ohjelmisto.
  • Jos sinulla on ongelmia pdf-lomakkeiden avaamisessa, valitse Suomi.fin lomakesivulla lomaketiedoston linkin kohdalla hiiren oikealla napilla "Save Target As" tai "Tallenna nimellä". Tallenna lomake koneellesi valitsemaasi paikkaan. Avaa tallentamasi lomake.
  • Firefox-selaimen version 19.0 käyttäjillä saattaa esiintyä pdf-lomakkeissa ongelmia. Selainversiossa itsessään on pdf-lukija pdf-dokumenttien aukaisemiseen. Valitettavasti kaikki Suomi.fi-portaalista löytyvät pdf-lomakkeet eivät toimi täydellisesti kyseisessä pdf-lukijassa. Lomakkeet aukeavat pdf-lukijaan normaalisti, mutta niitä ei pysty täyttämään. Selaimen näkymän ylälaidassa ilmoitetaan, että "Tämä pdf-dokumentti ei välttämättä näy oikein". Ilmoituspalkin oikeassa reunassa on painike, jota painamalla voit avata lomakkeen johonkin muuhun pdf-lukijaan (yleensä Adobe Reader).
  • Jos sähköinen lomake toimii virheellisesti, tyhjennä selaimen välimuisti ja yritä uudelleen.
  • Jos lomake ei aukea tai toimii virheellisesti, kokeile lomakkeen avaamista toisella selaimella. Jos haluat, voit ladata koneellesi Mozilla Firefox -selaimen.
  • Jos olet Mac-käyttäjä, kokeile lomakkeen avaamista Firefox-selaimella. Safari-selaimen vanhemmissa versioissa (5.1.5 ja 5.1.6) on havaittu ongelmia tunnistusta vaativien verkkopalvelujen kanssa, joten Safarin päivitys voi auttaa.
  • Jos käytät Google Chrome -selainta, joidenkin sähköisten asiointipalveluiden painikkeet eivät välttämättä näy oikein. Paina näppäinyhdistelmää Ctrl ja F5 painikekuvakkeiden lataamiseksi. Jos tästä ei ole apua, kokeile käyttää palvelua toisella selaimella.
  • Voit ottaa myös yhteyttä lomakkeen vastuuorganisaatioon. Yhteystiedot löytyvät lomakesivulta kohdasta vastuuorganisaatio.

Sähköinen lomake toimii virheellisesti. Selaimen välimuistin tyhjentäminen voisi kuulemma auttaa. Miten tyhjennän välimuistin?

Selaimen välimuistin tyhjentäminen eli historia- ja evästetietojen poistaminen auttaa useisiin sähköisiin asiointipalveluihin liittyviin teknisiin ongelmatilanteisiin. Jos lomake tai sen osat eivät toimi tai näy selaimessasi oikein, kokeile tyhjentää selaimesi välimuisti.

Eri selaimissa ja jopa niiden eri versioissa välimuistin tyhjennys tapahtuu hieman eri tavoin.

  • Internet Explorer -selaimen useimmissa versioissa pääset tyhjentämään historiatietosi selaimen valikosta kohdasta Työkalut > Internet-asetukset > Yleiset-välilehti > Selaushistoria-kohta.
  • Mozilla Firefox -selaimessa välimuisti tyhjennetään valitsemalla selaimen valikosta Työkalut > Asetukset > Lisäasetukset-paneeli > Verkko-välilehti.
  • Google Chrome -selaimessa välimuisti tyhjennetään valitsemalla valikosta Työkalut > Poista selaustiedot.

Tarkemmat ohjeet löydät käyttämäsi selaimen omista ohjeista.

Jos olet säätänyt selaimesi muistamaan eri sivustoilla käyttämäsi käyttäjätunnukset ja salasanat, tiedot poistuvat selaimen muistista välimuistin tyhjennyksen yhteydessä. Tällöin joudut kirjautumaan palveluihin uudelleen.

Sähköisen ilmoituksen tekeminen alaikäisen puolesta ei onnistu.

Verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenne ja sähköinen henkilökortti on kytketty yhteen henkilötunnukseen. Huoltaja ei siis voi tehdä lapsen nimissä sähköistä tunnistautumista vaativaa ilmoitusta omilla tunnuksillaan, ellei toisin mainita. Alaikäisiä koskevat ilmoitukset on yleensä tehtävä tulostettavalla lomakkeella.

Lisätietoa tunnistautumisesta alaikäisen puolesta löytyy Suomi.fin osiosta Asioi verkossa.

Mistä tiedän, että lomakkeeni on varmasti vastaanotettu?

Sähköisen lomakkeen lähettämisen jälkeen saat yleensä kuittauksen lomakkeen lähettämisestä. Jos haluat varmistaa, että lähettämäsi lomake on vastaanotettu tai tiedustella väliaikatietoja asiointisi etenemisestä, sinun on otettava yhteyttä lomakkeesta vastaavaan viranomaiseen tai organisaation lähimpään toimipisteeseen. Yhteystiedot löydät lomakesivulta kohdasta vastuuorganisaatio. (Esim. lomakkeen Rikosrekisteriotehakemus: lasten kanssa työskentely vastuuorganisaatio on Oikeusrekisterikeskus).

Huomaathan, että esimerkiksi työttömyyteen liittyvät lomakkeet käsitellään työ- ja elinkeinotoimistoissa, vaikka nämä lomakkeet tuotetaankin työ- ja elinkeinoministeriössä.

Lähetin lomakkeen sähköisesti, mutta sain lähetyksen jälkeen virheviestin. Onko lomakkeeni mennyt perille?

Virheviestin saaminen viittaa siihen, että lomake ei ole mennyt perille. Jos epäilet, että täyttämäsi lomake ei ole mennyt perille, ota yhteyttä organisaatioon, jolle yritit hakemustasi lähettää.

Suomi.fi-toimituksella ei ole pääsyä lomakkeesi tietoihin, emmekä voi tarkistaa, onko lomakkeesi mennyt perille.

Kauanko lähettämäni lomakkeen käsittely kestää?

Organisaatiot kertovat usein lomakkeiden arvioidun käsittelyajan verkkosivuillaan. Jos kuitenkin haluat yksityiskohtaisempaa tietoa asiointisi etenemisestä, ota yhteyttä lomakkeen vastaanottavaan organisaatioon. Yhteystiedot löydät lomakesivulta kohdasta vastuuorganisaatio. (esim. lomakkeen http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/asioi_verkossa/lomakkeet/ork_ork01/index.html vastuuorganisaatio on Oikeusrekisterikeskus).

Voit tiedustella asiointisi etenemistä myös kyseisen organisaation lähimmästä toimipisteestä tai etsiä tietoa yleisistä käsittelyajoista viranomaisen verkkosivuilta.

Lähettämiäsi lomakkeita ei käsitellä Suomi.fi-portaalin toimituksessa, eikä Suomi.fi-toimituksella ole pääsyä tarkastelemaan lomakkeesi käsittelyä.

Mistä tiedän, mikä organisaatio vastaa lomakkeesta? Mihin lähetän täyttämäni tulostettavan lomakkeen?

Lomakkeesta vastaavan tahon löydät lomakesivulta vastuuorganisaatio-kohdasta (esim. lomakkeen http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/asioi_verkossa/lomakkeet/ork_ork01/index.html vastuuorganisaatio on Oikeusrekisterikeskus). Vastuuorganisaatiolinkistä pääset organisaation yhteystietosivulle.

Vastuuorganisaatio vastaa lomakkeen sisällöstä, toimivuudesta ja täyttöohjeista. Jos sinulla on kysyttävää lomakkeen sisällöstä tai asiointisi etenemisestä, ota yhteys suoraan lomakkeen vastuuorganisaatioon. Suomi.fi-portaalin toimitus ei vastaanota eikä käsittele portaalin kautta lähetettäviä lomakkeita.

Tulostettavissa lomakkeissa tai niiden yhteydessä on yleensä ohjeet siitä, mihin lomake ja sen mahdolliset liitteet on lähetettävä. Sähköiset lomakkeet lähtevät lähetyksen jälkeen automaattisesti oikealle vastaanottajalle.

Suomi.fistä löytyy sähköisiä asiointipalveluita sekä tulostettavia Word-, Excel-, PDF- ja RTF-muotoisia lomakkeita.

Miten pääsen tarkastelemaan lomaketta, jonka olen lähettänyt sähköisen asiointipalvelun välityksellä?

Osa lähetetyistä ja keskeneräisinä tallennetuista Suomi.fi-portaalissa olevista sähköisistä lomakkeista tallentuu Suomi.fi-portaalin Tallennetut lomakkeet -palveluun. Osa lomakkeista puolestaan tallentuu ainoastaan lomakkeen vastaanottavan organisaation omiin järjestelmiin.

Suomi.fi-portaalin Tallennetut lomakkeet -palveluun tallentuvat ne lomakkeet, joiden lomakesivulla on Tallennetut lomakkeet -linkki (ks. esim. lomakesivu http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/asioi_verkossa/lomakkeet/maist_vrk138etu/index.html).

Lomakkeilla, jotka on mahdollista tallentaa Tallennetut lomakkeet -palveluun, on lomakkeen tallentuminen oletusvalintana. Jos poistat tämän valinnan lomakkeesta, lomake ei tallennu. Tallennetut lomakkeet -palveluun tallentuvia lähetettyjä lomakkeita säilytetään palvelussa 24 kuukautta.

Lomake tallentuu Tallennetut lomakkeet -palveluun vain, jos olet tunnistautunut ennen lomakkeen täyttämistä. Organisaatiosta riippuen voit tunnistautua pankkisi myöntämillä pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai poliisin myöntämällä sirullisella henkilökortilla.

Suomi.fistä löytyy sähköisiä asiointipalveluita sekä tulostettavia Word-, Excel-, PDF- ja RTF-muotoisia lomakkeita.  Tulostettavia lomakkeita ei voi tallentaa Tallennetut lomakkeet -palveluun.

Voinko tallentaa keskeneräisenä lomakkeen, jonka täyttämisen olen jo aloittanut, ja palata täyttämään sitä myöhemmin?

Tulostettavat lomakkeet: Osan tulostettavista lomakkeista voit tallentaa keskeneräisinä tai valmiina omalle koneellesi, mutta osaa et voi, vaan sinun pitää täyttää ja tulostaa ne heti. Asia selviää kokeilemalla. Lomakkeiden erot johtuvat siitä, että kukin organisaatio määrittelee omien tulostettavien lomakkeidensa osalta, voiko niitä tallentaa vai ei.

Sähköiset asiointipalvelut: Osa sähköisistä lomakkeista tallentuu keskeneräisinä Suomi.fi-portaalin Tallennetut lomakkeet -palveluun, johon tunnistautumalla löydät lomakkeesi. Palveluun tallentuvat ne lomakkeet, joiden lomakesivuilla on Tallennetut lomakkeet -linkki (ks. esim. lomakesivu http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/asioi_verkossa/lomakkeet/vh_7208/index.html).

Lomakkeissa, jotka on mahdollista tallentaa Tallennetut lomakkeet -palveluun, on lomakkeen tallentuminen oletusvalintana. Jos poistat tämän valinnan lomakkeesta, lomake ei tallennu. Tallennetut lomakkeet -palvelu on vain tunnistautuneiden käyttäjien käytössä. Keskeneräisinä tallennetut lomakkeet säilyvät Tallennetut lomakkeet -palvelussa 3 kuukauden ajan.

Kuinka voin korjata jo lähettämäni lomakkeen tietoja?

Voit korjata lähettämäsi lomakkeen tietoja vain ottamalla yhteyttä lomakkeen käsittelevään organisaatioon. Suomi.fi-toimituksella ei ole pääsyä lähettämiisi lomakkeisiin, emmekä näin ollen voi käsitellä muutospyyntöjä. Suomi.fi-toimitus ei myöskään voi välittää muutostietoja eteenpäin lomakkeista vastaaville organisaatioille.

En saa minulle saapunutta sähköistä viranomaispäätöstä auki. Mikä avuksi?

Olet saanut sähköpostiin tai kännykkään viestin, että tilaamasi sähköinen viranomaispäätös on noudettavissa. Päätös on avattava viikon sisällä viestin saapumisesta. Jos et käy klikkaamassa viestissä saamaasi linkkiä viikon sisällä, päätös lähtee sinulle paperipostilla, eikä linkkiä saa enää auki.

Mikäli avaat sinulle tulleen linkin ennen viikon määräajan umpeutumista, tulet sivulle, jolla tunnistaudut palveluun verkkopankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai sähköistä henkilökorttia käyttämällä. Jos päätös on maksullinen, sinun tulee maksaa päätöksen noutamiseen liittyvä maksu ennen kuin voit avata saamasi päätöksen. Maksuun tai muihin päätökseen liittyvissä ongelmissa ota yhteyttä päätöksen myöntäneeseen organisaatioon. Esimerkiksi, jos kyse on erityiskilpihakemuksesta, kysy neuvoa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafilta, jos taas rajavyöhykelupahakemuksesta, ota yhteyttä Rajavartiolaitokseen.

Tunnistautuminen sähköiseen asiointipalveluun

Minulla ei ole verkkopankkitunnuksia, mobiilivarmennetta eikä sähköistä henkilökorttia. Miten voin tunnistautua sähköiseen asiointipalveluun?

Toistaiseksi sähköiseen asiointipalveluun tunnistautuminen onnistuu vain verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Mikäli haluat käyttää sähköisiä asiointipalveluja, on sinun hankittava jokin näistä.

Käyttäessäsi tunnistautumisessa pankkitunnuksia tulee käyttämiesi tunnusten olla henkilökohtaiset. Yhteiselle tilille saa pankista esimerkiksi molemmille puolisoille omat tunnukset, jotka on kytketty omaan henkilötunnukseen. Yrityksen verkkopankkitunnuksilla ei voi tunnistautua kansalaisen tunnistus- ja maksamispalvelussa.

Useista lomakkeista on tarjolla tunnistautumista vaativan lomakemuodon rinnalla esim. pdf-muotoinen lomake, jonka voit täyttää, tulostaa ja lähettää postitse viranomaiselle.

Voinko tunnistautua palveluun pankkitunnuksilla, jotka ovat puolisoni nimissä?

Puolison pankkitunnuksia ei voi käyttää tunnistautumiseen. Tunnistautumisessa käytettävien pankkitunnusten tulee olla henkilökohtaiset. Yhteiselle tilille saa pankista molemmille puolisoille omat verkkopankkitunnukset, jotka on kytketty omaan henkilötunnukseen.

Yritän tunnistautua sähköiseen asiointipalveluun, mutta asiointi keskeytyy.

Jos et pysty tunnistautumaan sähköiseen asiointipalveluun, tyhjennä selaimesi välimuisti ja yritä tunnistautua uudelleen. Voit myös kokeilla palvelun käyttöä toisella selaimella. Ota huomioon, että tunnistautumispalveluissa saattaa esiintyä lyhytaikaisia katkoja, jotka voivat tilapäisesti estää tunnistautumisen. Yritä tunnistautumista vähän ajan kuluttua uudelleen.

Tunnistautuminen keskeytyy, jos yrität liikkua palvelussa taaksepäin selaimen painikkeilla. Käytä eteen- tai taaksepäin liikkumiseen vain palvelun omia painikkeita.

Jos et edellä mainituista toimenpiteistä huolimatta pääse tunnistautumaan haluamaasi palveluun verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai sähköisellä henkilökortilla, lähetä palautetta tilanteesta Suomi.fi-portaalin palautelomakkeella. Kerro palautteessasi, mihin palveluun yritit tunnistautua ja mitä tunnistustapaa yritit käyttää. Kuvaile, minkälaisen virheviestin sait, tai ota kuvakaappaus virheviestistä. Kerro myös, mitä selainta ja käyttöjärjestelmää käytit tunnistautuessasi. Jätäthän yhteystietosi palautteeseen!

Ota huomioon, että yrityksen tai yhteisön pankkitunnuksilla ei voi tunnistautua yksityishenkilöiden käyttöön tarkoitettuihin palveluihin. Niihin voi tunnistautua vain henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla, jotka on sidottu omaan henkilötunnukseen.

Palvelu vaatii minua tunnistautumaan uudelleen, vaikka syötin verkkopankkitunnukset jo kerran.

Jos kyseessä on maksullinen palvelu, palvelussa pitää syöttää verkkopankkitunnukset uudelleen verkkomaksutapahtumaa varten.

Jos kyseessä on palvelu, joka vaatii sähköisen allekirjoituksen, on sinun syötettävä verkkopankkitunnukset toisen kerran allekirjoittaaksesi asiakirjan.

Pankkini puuttuu tunnistautumisvaihtoehdoista.

Kaikki kansalaisen verkkotunnistamis- ja maksamispalvelua käyttävät organisaatiot eivät tarjoa kaikkia pankkeja tunnistusvalikoimassaan.  Jos jonkin organisaation palvelusta puuttuu jokin tietty pankki tunnistautumisvaihtoehtona, lähetä palautetta suoraan palvelua tarjoavalle organisaatiolle.

Kysymyksiä Kansalaisen asiointitilistä

Mikä on Asiointitili?

Kansalaisen asiointitili on sähköisen asioinnin tietoturvallinen viestintäkanava kansalaisen ja viranomaisen välillä. Asiointitili on osa Suomi.fi-portaalia. Asiointitili on paperipostin korvaava toimitusosoite Asiointitilin käyttöönottaneille kansalaisille. Palvelu mahdollistaa sekä tavallisen että todisteellisen tiedoksiannon toimittamisen kansalaiselle. Asiointitilille on tällä hetkellä mahdollista saada vain rajattu määrä päätöksiä.

Viranomaiset eivät tietosuojasyistä lähetä arkaluontoista tai salassa pidettävää tietoa kansalaiselle sähköpostitse. Asiointitilille arkaluontoista tai salassa pidettävää tietoa voi kuitenkin vastaanottaa. Saat kaikkien Asiointitiliä käyttävien viranomaisten viestit ja asiakirjat yhteen ja samaan paikkaan sähköisesti. Voit tallentaa asiakirjat omalle tietokoneellesi tai säilyttää niitä Asiointitililläsi. Asiointitili muistuttaa halutessasi sinua siitä, kun sinulle on saapunut uusia viestejä. Näin sinun ei tarvitse itse seurata aktiivisesti Asiointitiliä.

Asiointitilin käyttäminen on maksutonta.

Miten luon itselleni oman Asiointitilin?

Asiointitilin voi luoda itselleen kuka tahansa oikeustoimikelpoinen kansalainen, jolla on suomalainen henkilötunnus ja käytössään verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenne tai sähköinen henkilökortti. Asiointitilin käyttöönotto edellyttää palveluun tunnistautumista ja rekisteröitymistä.

Pääset aloittamaan oman Asiointitilin luomisen siirtymällä osoitteeseen https://asiointitili.suomi.fi/ ja painamalla sieltä Ota Asiointitili käyttöösi! -painiketta. Tunnistaudu palveluun verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai sähköisellä henkilökortilla. Asiointitilin voit luoda vain itsellesi.

Tunnistauduttuasi Asiointitilille sinun tulee lukea Asiointitilin käyttöehdot ja tarkistaa tai täydentää omat tietosi. Lopulta voi luoda oman Asiointitilisi painamalla Luo Asiointitili -painiketta.

Miten kauan asiakirjat säilyvät Asiointitilillä?

Asiointitilille vastaanotetut asiakirjat säilyvät Asiointitilillä 24 kuukautta. Voit kuitenkin tallentaa asiakirjat omalle koneellesi niin pitkäksi ajaksi kuin haluat. Viranomaisella on velvollisuus säilyttää sinua koskevat asiakirjat, joten voit milloin tahansa tiedustella itseäsi koskevia asiakirjoja myös asiaa käsitelleeltä viranomaiselta.

Miten voin lopettaa Asiointitilin käytön?

Voit sulkea Asiointitilin milloin tahansa, minkä jälkeen saat kaiken viranomaispostin jälleen paperipostina. Voit myös asettaa Asiointitilisi passiiviseen tilaan, jolloin tiliä ei suljeta, mutta Asiointitilille ei toimiteta uusia asiointiviestejä tai asiakirjoja, vaan ne toimitetaan sinulle paperipostina.

Miten voin lähettää viranomaiselle lomakkeen, jolla saan asiointiprosessin alkuun?

Julkishallinnon sähköisiä asiointipalveluja löydät Suomi.fi-portaalista. Voit hakea palveluja Suomi.fi-portaalin haulla tai selata palveluja aiheittain. Sivun yläreunan navigoinnista voit valita ”Palvelut aiheittain” tai ”Asioi verkossa”. Asioi verkossa -osio sisältää ainoastaan asiointipalveluja ja lomakkeita. Palveluaiheet sisältävät näiden lisäksi palvelutietolinkkejä organisaatioiden sivuille. Lomakkeiden lähettämiseen et tarvitse Asiointitiliä.

Miten voin lähettää viestin viranomaiselle Asiointitililtä?

Asiointitilin välityksellä on mahdollista lähettää viestejä osalle Asiointitilillä palveluitaan tarjoavista organisaatioista ja kunnista. Osa organisaatioista ei kuitenkaan vastaanota viestejä Asiointitilin välityksellä. Jos haluat ottaa yhteyttä viranomaiseen, joka ei salli yhteydenottoja Asiointitilin välityksellä, lähetä organisaatiolle sähköposti omasta sähköpostiosoitteestasi tai ota yhteyttä puhelimitse.

Mistä tiedän, että Asiointitili on turvallinen?

Asiointitilipalvelusta vastaa Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori, joka huolehtii, että Asiointitili on tietoturvallinen ja vallitsevan lainsäädännön mukainen. Asiointitilillä olevat asiointiviestit ja asiakirjat säilytetään salatussa muodossa, ja verkkoyhteys Asiointitilin ja selaimesi välillä on SSL-suojattu. Vain sinä pääset katsomaan asiointiviestejäsi tai sinulle toimitettuja asiakirjoja.

Olen saanut sähköpostiini ja/tai puhelimeeni viestin tarkistaa yhteystietoni Kansalaisen asiointitilillä. Onko viesti ja siinä oleva linkki turvallista avata?

Viestin on lähettänyt Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori. Viestissä oleva linkki Kansalaisen asiointitilille www.asiointitili.fi on turvallista avata. Jos yhteystietojen päivittämisestä Kansalaisen asiointitilillä on kulunut yli kuusi (6) kuukautta aikaa, Kansalaisen asiointitililtä lähetetään automaattisesti yhteystietojen tarkistuspyyntö.

 

Muut kysymykset

Palvelu, jota haluan käyttää, on maksullinen. Miten maksu suoritetaan?

Osa Suomi.fi-portaalissa olevista sähköisistä asiointipalveluista edellyttää palveluun liittyvän maksun suorittamista. Maksutapa vaihtelee lomakkeittain. Maksu voidaan periä sinulta sähköisen asioinnin yhteydessä tai jälkikäteen kotiisi toimitettavalla laskulla.

Joissakin Suomi.fissä esitettävissä sähköisissä palveluissa voit valita päätöksen toimitustavan. Voit valita sen toimitettavaksi postiennakolla tai sähköisenä päätöksenä. Jos valitset sähköisen päätöksen, saat sähköpostiisi tai kännykkääsi viestin päätöksen saapumisesta. Sen jälkeen sinun on tunnistauduttava palveluun viestissä saamasi linkin avulla ja maksettava vaadittu maksu, ennen kuin voit avata päätöksen.

Huomaathan, että tunnistautumiseen ja maksamiseen käytettävien pankkitunnuksien tulee olla henkilökohtaiset. Pankkitunnukset eivät voi olla sidoksissa esimerkiksi yritys- tai yhdistystoimintaan. Palveluun tunnistautuneen henkilön sekä maksajan tulee olla sama henkilö.

Miten pääsen tarkastelemaan lähettämääni sähköistä rikosilmoitusta? Voinko tulostaa täyttämäni ilmoituksen?

Sähköisen rikosilmoituksen tietoja ei pääse tarkastelemaan ilmoituksen lähettämisen jälkeen. Voit kuitenkin valita lomakkeelta toimitusvaihtoehdon ”vastaus kirjeenä”, jolloin kopio ilmoituksesta toimitetaan postitse kotiin. Ilmoituksen lähetyksen jälkeen saat kuittauksen, jossa näkyvät kaikki lähettämäsi tiedot.

Jos olet jo lähettänyt sähköisen rikosilmoituksesi ja haluat tehdä siihen muutoksia, perua sen tai tarvitset ilmoituksesta jäljennöksen vakuutusyhtiötä varten, sinun täytyy tiedustella asiaa poliisilta siltä paikkakunnalta, jolla rikos ilmoituksesi mukaan tapahtui. Poliisin toimipisteiden yhteystiedot löydät kunnan nimellä Poliisin verkkosivuilta.

Mikä on sähköinen allekirjoitus?

Ovatko sähköiset asiointipalvelut varmasti turvallisia käyttää?

Julkishallinnon tuottamien lomakkeiden ja sähköisten asiointipalvelujen käyttäminen on tietoturvallista. Sähköisten asiointipalvelujen ja käyttäjien välinen viestintä on suojattu siten, että ulkopuoliset eivät voi saada sitä selville.

Siirry Kansalaisneuvonta.fi-sivustolle.
Siirry Suomi.fin Työhuone-sivustolle - tietoja ja palveluja viranomaisille.
Siirry Yrityssuomi.fi-verkkopalveluun.