Suomi.fi uudistuu vuoden 2017 aikana ja korvaa nykyisen Suomi.fin, Yrityssuomi.fi-palvelun ja viranomaisille palveluja kokoavan Suomi.fin Työhuoneen. Tutustu Suomi.fin kehitysversioon.
Icons / Utility / Close Created with Sketch.

Etusivu / Asioi verkossa / Näin asioit Suomi.fin avulla

Näin asioit Suomi.fin avulla

Asiointi julkishallinnon kanssa onnistuu usein ilman henkilökohtaista käyntiä viranomaisen toimipisteessä. Viranomaiset vastaanottavat erilaisia hakemuksia, ilmoituksia ja otetilauksia. Voit aloittaa asiointisi viranomaisen kanssa Suomi.fistä löytyvän sähköisen asiointipalvelun välityksellä tai tulostaa Suomi.fi-portaalista lomakkeen, jonka voit postittaa viranomaiselle.

1. Etsi lomake

Suomi.fi-portaalista löydät julkishallinnon lomakkeet ja sähköiset asiointipalvelut kansalaisille. Etsi lomake tai sähköinen asiointipalvelu hakutoiminnolla tai A–Ö-hakemiston avulla. Hakutoiminnon löydät portaalin jokaisen sivun oikeasta yläreunasta. Kirjoita hakusanaksi lomakkeen nimi tai käytä jotain nimessä esiintyvää termiä, lomakkeen tunnusta, viranomaisen nimeä tai muuta sopivaa asiasanaa.

Jos ensimmäinen hakusi ei tuota tulosta, kokeile hakua eri asiasanoilla ja hakuehdoilla. Rajaa hakua ja käytä hakusanoissa katkaisumerkkiä *.

2. Asioi

Valitse tarjolla olevista palveluista sähköinen asiointipalvelu tai tulostettava lomake. Huomaathan, että eri viranomaiset tarjoavat erilaisia asiointivaihtoehtoja. Tutustu mahdollisiin ohjeisiin ja täytä lomake huolellisesti.  

Tulostettavat lomakkeet ovat joko word-, pdf, rtf- tai excel-tiedostoja. Osan lomakkeista voit täyttää sähköisesti, mutta osa täytyy tulostaa ja täyttää käsin.

Sähköisillä asiointipalveluilla tarkoitetaan lomakkeita, jotka voi täyttää ja lähettää viranomaiselle suoraan tietokoneelta. Osa sähköisistä asiointipalveluista edellyttää tunnistautumista verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.

Jos kyseessä on maksullinen palvelu, jonka voi maksaa välittömästi verkkopankkitunnuksilla, täytyy verkkopankkitunnukset syöttää uudelleen maksua varten. Myös sähköistä allekirjoitusta edellyttävä asiointipalvelu vaatii tunnistautumisen kahdesti.

3. Lähetä lomake

Sähköinen asiointipalvelu lähettää lomakkeen viranomaisen järjestelmään. Osa sähköisesti lähetettävistä lomakkeista tallentuu Suomi.fi-portaalin Tallennetut lomakkeet -palveluun. Voit tarkastella lähettämääsi lomaketta tunnistautumalla palveluun. Lähettämääsi lomaketta et kuitenkaan voi peruuttaa sähköisesti.

Tulostettava lomake on lähetettävä postitse viranomaiselle. Osoitetiedot saat lomakkeelta tai lomakkeen Suomi.fi-lomakesivulta Vastuuorganisaatio-linkistä. Voit etsiä viranomaisen yhteystietoja myös A–Ö-hakemiston avulla.

4. Viranomainen käsittelee asiasi

Jos haluat tietää, miten kauan asiasi käsittely kestää, ota yhteyttä viranomaiseen. Viranomaisen yhteystiedot löydät kyseisen lomakkeen tai asiointipalvelun Suomi.fi-lomakesivulta linkistä kohdasta Vastuuorganisaatio tai A–Ö-hakemiston avulla.

Viranomainen saattaa ottaa sinuun yhteyttä käsittelyprosessin aikana lisätietoja pyytääkseen.  

Suomi.fi-portaalin toimitus tai portaalin asiakaspalautteita käsittelevä Kansalaisneuvonta-palvelu eivät vastaanota tai käsittele portaalin kautta lähetettyjä lomakkeita.

5. Saat päätöksen postitse tai sähköisesti

Pääsääntöisesti viranomainen lähettää tilaamasi otteen tai päätöksen kirjepostina kotiisi.

Viranomaisesta riippuen jotkut päätökset on mahdollista vastaanottaa sähköisesti. Jos käytössäsi on Kansalaisen asiointitili ja kyseinen viranomainenkin käyttää Asiointitiliä, voit vastaanottaa päätöksen sähköisesti Asiointitilillesi.

Viranomaiset saattavat käyttää myös muita sähköisiä kanavia kuin Asiointitiliä. Joistain sähköisistä päätöksistä viranomainen lähettää tekstiviestin tai sähköpostiviestin, jossa on linkki päätöksen noutamiseen.

Siirry Kansalaisneuvonta.fi-sivustolle.
Siirry Suomi.fin Työhuone-sivustolle - tietoja ja palveluja viranomaisille.
Siirry Yrityssuomi.fi-verkkopalveluun.